Pregled bibliografske jedinice broj: 457459
Manjine i mediji u Hrvatskoj : Dostići mainstream i izbjeći marginalizaciju
Manjine i mediji u Hrvatskoj : Dostići mainstream i izbjeći marginalizaciju // Na marginama: manjine i mediji u jugoistočnoj Europi / Hodžić, Edin ; Jusić, Tarik (ur.).
Sarajevo: Mediacentar, 2010. str. 45-75
CROSBI ID: 457459 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Manjine i mediji u Hrvatskoj : Dostići mainstream i izbjeći marginalizaciju
(Minorities and Media in Croatia : Reaching the Mainstream and Avoiding Marginalisation)
Autori
Petričušić, Antonija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Na marginama: manjine i mediji u jugoistočnoj Europi
Urednik/ci
Hodžić, Edin ; Jusić, Tarik
Izdavač
Mediacentar
Grad
Sarajevo
Godina
2010
Raspon stranica
45-75
ISBN
978-9958-584-01-5
Ključne riječi
Hrvatska, nacionalne manjine, prava manjina, identitet, mediji, pravo na pristup masovnim medijima, javni emiteri, predstavljanje i učestvovanje, međuetnička tolerancija
(Croatia, national minorities, minority rights, identity, media, the right of access to mass media, public broadcaster, representation and participation, inter-ethnic tolerance)
Sažetak
Namjera ovog istraživačkog rada je odgovoriti na pitanje primjerenosti postojećih zakona u Hrvatskoj koji reguliraju prava manjina, a pogotovo pitanje prava manjina u pristupu masovnim medijima, kao i istražiti kako su te odredbe primijenjene u praksi. Rad ukazuje na to da su manjine u medijima, bez obzira na ustavom zagarantiran pristup masovnim medijima i institucije koje jamče manjinsku zastupljenost, povremeno getoizirane. Naime, radio i televizijske stanice na državnom, regionalnom i lokalnom nivou obavezne su promovirati etničku raznolikost, te ostvarivati i emitirati programe predviđene za informiranje osoba koje pripadaju nacionalnim manjinama na njihovim jezicima. Međutim, takva je odredba obavezujuća samo za one emitere koji se finansiraju putem državnih i lokalnih ili regionalnih vladinih budžeta. S druge strane privatni mediji, predvođeni kapitalom, koji nisu obavezni poticati interkulturalnost u svojim programima, pitanja vezana za nacionalne manjine uglavnom oslikavaju kroz političke teme, ponekad čak i promovirajući uvriježene etničke stereotipe. Marginalizacijom tema koje se bave manjinama, privatni mediji ne doprinose uključenju tih etničkih grupa u društvo. Pored navedene dvije grupacije mainstream medijskih kompanija u Hrvatskoj, u kojima su manjine više ili manje odgovarajuće zastupljene, postoje mediji specijalizirani za manjine. Oni su u vlasništvu manjinskih udruga, koje ih uređuju s ciljem adresiranja specifičnih potreba i interesa pojedinih manjinskih grupa. Ovakvi mediji, iako doprinose ostvarivanju ustavom zajamčenog prava na pristup medijima na manjinskom jeziku, također donekle doprinose getoizaciji informativnog prostora za manjine, jer se obraćaju isključivo pripadnicima/cama nacionalnih manjina a ujedno su i vrlo ograničene naklade, zbog čega ostaju van dosega (i interesa) većinske populacije. Stoga ovaj rad zagovara da je potpuna uključenost manjina u društvo moguće samo onda kada se i mediji specijalizirani za manjine i mainstream mediji počnu baviti manjinskim pitanjima na inkluzivan način, istovremeno izbjegavajući zamku nepotrebne prakse stereotipiziranja i diskriminacije manjina.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pravo, Politologija, Informacijske i komunikacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
066-0661428-2518 - Izgradnja institucija: etika i korupcija (Kregar, Josip, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Pravni fakultet, Zagreb
Profili:
Antonija Petričušić
(autor)