Pregled bibliografske jedinice broj: 45695
Ikonografija soc-realizma u kiparskom opusu Antuna Augustinčića
Ikonografija soc-realizma u kiparskom opusu Antuna Augustinčića // Peristil (Zagreb), XXXVII (1994), 37; 169-176 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 45695 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ikonografija soc-realizma u kiparskom opusu Antuna Augustinčića
(Iconography of social realism within Antun Augustinčić sculptural ouvre)
Autori
Kolešnik, Ljiljana
Izvornik
Peristil (Zagreb) (0553-6707) XXXVII
(1994), 37;
169-176
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ikonografija; soc-realizam; vođe; heroji; herojske mase; novo društvo; novi čovjek; umjetnost SSSR-a
(iconography; social realism; leaders; heroes; heroic masses; new society; new man; art of the USSR)
Sažetak
Na primjeru poslijeratnog opusa Antuna Augustinčića, moguće je izdvojiti osnovne ikonografske teme koje se javljaju u spomeničkoj skulpturi tijekom kratkog i prilično traumatičnog razdoblja soc-realizma u hrvatskoj poslijeratnoj umjetnosti. Posebno se izdvajaju tri tematska kruga: portreti Vođa i heroja Revolucije, prizori bitaka i narodnog otpora, te simboličke figure boraca, radnika i rudara u funkciji anonimnih stupova političke borbe. Augustinčić ih usvaja tijekom svog dvogodišnjeg boravka u SSSR-u (1945- 46), u detaljima prilagođava specifičnostima nacionalne situacije i koristi kao predložak svih svojih poslijeratnih spomeničkih realizacija. U njihovu oblikovanju oslanja se na formalno-kompozicijska rješenja historijskog spomenika druge polovice XIX. stoljeća, kao i većina sovjetskih umjetnika. Po veličini zahvata i političkom značaju Augustinčićevi projekti bi se mogli prije mjeriti s djelima Vučetića, Manizera ili Merkurova, no sa spomenicima domaćih autora iz istog perioda. Predimenzioniranost, bujna, čak pretjerana naracija, obilje političkih metafora i jeftinih simbola, prihvaćanje koncepcije umjetnosti kao sredstva ideološke propagande, obilježavaju većinu Augustinčićevih spomenika i petvaraju ih u neuvjerljive političke slogane upitne vrijednosti. Naznačene teme kontinuiraju u njegovu opusu i tijekom 60-tih i 70-tih godina, kada je ideološki pritisak na umjetnost već značajno oslabljen u ime novog, ništa manje političkog, projekta njene libralizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski