Pregled bibliografske jedinice broj: 456478
Priča uokvirena slikom : Tabucchijeva Igra obrtanja i Velázquezove Las Meninas
Priča uokvirena slikom : Tabucchijeva Igra obrtanja i Velázquezove Las Meninas // Književna smotra, 45 (2009), 151; 111-118 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 456478 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Priča uokvirena slikom : Tabucchijeva Igra obrtanja i Velázquezove Las Meninas
(Picture as a Narrative Frame : Tabucchi's 'The Backwards Game' and Velázquez's Las Meninas)
Autori
Peruško, Tatjana
Izvornik
Književna smotra (0455-0463) 45
(2009), 151;
111-118
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
slika; priča; Tabucchi; intersemiotički odnosi; Velázquez
(picture; narrative; Tabucchi; intersemiosis; Velázquez; metaphorical and structural framework)
Sažetak
Kao specifičan slučaj intersemiotičke interakcije slike i priče, analizira se naslovna pripovijetka iz zbirke Il gioco del rovescio (Igra obrtanja, 1988.) talijanskog autora Antonia Tabucchija. Metaforički i strukturalni okvir priče predstavljaju Velázquezove Las Meninas, slika koja u Tabucchijevoj anamorfozi ima specifičan mizenabimski učinak. Njezina funkcija nije u tome da posredstvom semantičke analogije proširi sadržaj priče ili kompenzira njezinu eliptičnost, tipičnu za Tabucchijev pripovjedni opus, nego da kroz analogiju sa strukturalnim obilježjima i simboličkim potencijalima Velázquezove policentrične i autorefleksivne slike, što ih ističe bogata hermeneutička praksa, intermedijalno uspostavi epistemološke metafore obrtanja i sna što ih priča uprizoruje. Citirana slika središnji je izložak u galeriji pomno biranih intertekstualnih referenci koje povezuju baroknu poetiku (Gongora, Violante do Céu) s Pessoinim heteronimskim pluralizmom. Nesvodiva proturječnost različitih prikaza ljubavnog odnosa između dvoje protagonista koji su ujedno i ljubitelji Pessoine umjetnosti obrtanja, poprima emblematska značenja - zahvaljujući u prvom redu okviru Velázquezovih Pratilja te hermeneutičkim perspektivama što ih otvaraju intertekstualni signali. Tako pripovijest o licu i naličju jednog ljubavnog odnosa, postaje pričom o beskonačnom umnažanju pogleda koje odnos između subjekta i objekta čini trajno nestabilnim. Tabucchiju iz zbirke Igra obrtanja i ostalih djela nastalih u osamdesetima, upravo ta konstitutivna višeznačnost sugerira narativne modalitete koji se temelje na igri perspektivâ te pripovjednoj aluzivnosti i eliptičnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301070-1059 - Preobrazbe identiteta (Peruško, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Tatjana Peruško
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI