Pregled bibliografske jedinice broj: 45583
Petrićeve Peripatetičke rasprave kao pokušaj rješavanja hermeneutičkog problema
Petrićeve Peripatetičke rasprave kao pokušaj rješavanja hermeneutičkog problema // Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 1-2 (1999), 49-50; 99-124 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 45583 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Petrićeve Peripatetičke rasprave kao pokušaj rješavanja hermeneutičkog problema
(Petrić's Discussiones peripateticae as an attempt at solving the hermeneutical problem)
Autori
Banić-Pajnić, Erna
Izvornik
Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (0350-2791) 1-2
(1999), 49-50;
99-124
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
problem interpretacije teksta - hermeneutika; tradicija aristotelizma; renesansni aristotelizam
(The problem of interpretation - hermeneutic; The aristotelian tradition; The renaissance - aristotelianism)
Sažetak
U predgovoru Petrićeva djela Četiri knjige peripatetičkih rasprava eksplicitno iskazana intencija djela jest omogućavanje (Zahariji Mocenigu) lakšeg pristupa studiju Aristotelove filozofije. Petrićeva proradba te filozofije trebala bi pritom olakšati njeno razumijevanje i spoznavanje. Pretpostavkom ozbiljenja toga cilja jest posao raščišćavanja koji Petrić poduzima ponajviše u I., ali potom onda i u II. i III. sveski Diskusija, a sastoji se u kritičkoj proradbi cjelokupne aristotelovske tradicije i uključuje kritičko preispitivanje autentičnosti djela što su do Petrićeva doba tradirana kao Aristotelova, odnosno kritičku procjenu svih do njega poznatih načina posredovanja i interpretiranja Aristotelove filozofije. Nastojeći oko ustanovljenja korpusa nespornih Aristotelovih djela Petrić iznosi povijest posredovanja Aristotelovih djela, koja po njemu svjedoči o tome koliko je opravdana sumnja u autentičnost mnogih djela pripisivanih Aristotelu. Petrić potom upozorava na to kako su stanje spisa odnosno načini posredovanja uvjetovali iskrivljivanje učenja, što se po Petriću čini legitimnom sumnju u sigurnost aristotelovske tradicije. Nesigurnost tradicije pak (sumnja u autentičnost Aristotelu atriburiranih djela, upitnost izvora, upitnost interpretacija) uvjetuje onda kritički stafv spram Aristotela kao filozofskog autoriteta, što se potvrđuje u Petrićevu određenju najbolje metode interpretiranja. Petrić kroz kritičko prorađivanje svih do njega poznatih načina interpretiranja Aristotelove filozofije, ali i oslanjajući se na Aristotelove iskaze u elaboriranju problema istine i određenja zadatka filozofije dolazi do svoje formulacije najbolje metode interpretiranja i filozofiranja o Aristotelovoj filozofiji. Ona se shodno Aristotelovu određenju najvišeg stupnja istine i zadatka filozofije kojoj je do istine samih stvari sastoji u tome da se Aristotel pokuša razumjeti i interpretirati iz njegovih vlastitih djela, a ne iz sekundarnih izvora, i to tako da se pojedina njegova učenja nastoje razumjeti iz svih mjesta na kojima bivaju tematizirana, a ne samo iz jednog. Bitnom odrednicom tako formulirane metode vidi Petrić i to da se uz Aristotela ne prianja kao uz tronožac, već kritički, odmjeravajući smisao njegova iskaza s istinom samih stvari, kako su po njemu činili uglavnom neki od značajnijih grčkih tumača te filozofije. Petrić, dakle, bez obzira na to što mu je elaboriranje problema razumijevana i tumačenja tek u u funkciji temeljne premda izričito ne iskazane intencije - osporavanja Aristotela kao filozofskog autoriteta, ipak svojom kritičkom proradbom Aristotelove filozofije i cjelokpune aristotelovske tradicije do njega otvara neka upravo za hermeneutiku značajna pitanja, tako poglavito tematizirajući pitanje najbolje metode razumijevanja i interpretiranja na primjeru Aristotelove filozofije, što onda uključuje i povijesni pregled i kritičko razračunavanje sa svim do njega poznatim metodama interpretiranja. Pritom se upravo u formulaciji najbolje metode interpretiranja pokazuje koliko su počeci novovjeke hermeneutike vezani uz tendencije što su odredbene za humanizam 15. i 16. stoljeća, koji u opreci spram skolastičke metode, a čineći prezentnim ukupno klasično nasljeđe, što omogućuje komparaciju različitih tradicija interpretiranja antičkih filozofa, omogućuje inauguriranje kritičke metode.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA