Pregled bibliografske jedinice broj: 450493
Didaktičko metodička analiza odobrenih gimnazijskih udžbenika povijesti za 2. razred u školskoj godini 2008./2009.
Didaktičko metodička analiza odobrenih gimnazijskih udžbenika povijesti za 2. razred u školskoj godini 2008./2009. // Kroatologija, 1 (2010), 2; 43-56 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 450493 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Didaktičko metodička analiza odobrenih gimnazijskih udžbenika povijesti za 2. razred u školskoj godini 2008./2009.
(Didactic-Methodical Analysis of the Approved Gymnasium History Textbooks for the 2nd Grade in the Academic Year 2008/2009)
Autori
Bušljeta, Rona
Izvornik
Kroatologija (1847-8050) 1
(2010), 2;
43-56
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
udžbenik; didaktika; metodika; autori udžbenika; nastavni plan i program za gimnazije; udžbenički standard
(texbook; didactic; metodic; authors of texbooks; Ministry of education)
Sažetak
Znanstvenici koji se bave analizom udžbenika povijesti najčešće su usmjereni na povijesni sadržaj, stavljajući u drugi plan didaktičko-metodičku opremljenost udžbenika. Ipak, kritika didaktičko-metodičke opremljenosti udžbenika može se čuti od onih koji su direktno involvirani u nastavni rad, kao što su nastavnici, učenici pa i roditelji. Pisanje udžbenika povijesti karakterizira niz čimbenika koji ga uvjetuju i ograničavaju više od bilo kojeg drugog historiografskog rada. Proces stvaranja, odobravanja te na koncu prihvaćanja udžbenika od strane nastavnika i učenika je dug. Pri tome autori moraju voditi računa o zahtjevima nadležnog Ministarstva, odnosno o propisanom Nastavnom planu i programu, Nacionalnom okvirnom kurikulumu, o aktualnom Zakonu o udžbenicima za osnovnu i srednju školu te na koncu o Udžbeničkom standardu. Nakon toga udžbenik mora dobiti pozitivnu ocjenu recenzenata te Povjerenstva za odobravanje udžbenika i tek je tada spreman za uporabu. Za školsku godinu 2008./2009. odobrena su tri udžbenika povijesti od tri različite nakladničke kuće. Analizom spomenutih zapaža se da se ti udžbenici sadržajno, uglavnom, pridržavaju donesenog nastavnog plana i programa za gimnazije, dok se didaktičko-metodički uvelike razlikuju. Razlog tome je što su autori udžbenika unatoč Udžbeničkom standardu prepušteni sami sebi u didaktičko-metodičkom kreiranju udžbenika, a inovativno didaktičko-metodički osmišljen udžbenik jamči kvalitetniji rad nastavnika i učenika odnosno racionalnije i ekonomičnije samostalno učenje učenika (upravo to kao jedan od bitnih zadataka suvremene nastave ističu didaktičari i metodičari). Prikazom zakonske regulative, procesa stvaranja i odobravanja udžbenika, analizom usklađenosti udžbenika s dijelom Udžbeničkog standarda odnosno analizom udžbenika povijesti za 2. razred gimnazije međusobno te na kraju službenim statističkim prikazom prihvaćenosti od strane nastavnika u školama mogao bi se dobiti uvid u didaktičko-metodičke prednosti ili propuste pojedinih udžbenika povijesti za 2. razred gimnazije. Ovakva analiza trebala bi poslužiti kao poticaj za stvaranje didaktičko-metodičko kvalitetnijih udžbenika povijesti odnosno suvremeniju koncepciju nastave povijesti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
226-2261681-0827 - Interkulturalna ishodišta pedagoške misli i odgojnog djelovanja u Hrvata (Pranjić, Marko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Profili:
Rona Bušljeta Kardum
(autor)