Pregled bibliografske jedinice broj: 446711
Teškoće čitanja i pisanja u osoba s afazijom
Teškoće čitanja i pisanja u osoba s afazijom, 2008., magistarski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 446711 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teškoće čitanja i pisanja u osoba s afazijom
(Reading and writing impairments in patients with aphasia)
Autori
Leko, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
10.06
Godina
2008
Stranica
152
Mentor
Prizl Jakovac Tatjana
Ključne riječi
Afazija; teškoće čitanja i pisanja; aleksija; agrafija
(Aphasia; reading and writing impairments; alexia; agraphia)
Sažetak
U ovom se istraživanju željelo utvrditi postoje li teškoće čitanja i teškoće pisanja u osoba s afazijom, kao i proučiti modele njihovog funkcioniranja. Utvrđivanje je razlika u čitanju, kao i u pisanju osoba s afazijom te analiziranje prisutnih teškoća osnovni cilj ovog rada. U skladu s ciljevima postavljene su tri osnovne hipoteze: o razlikama u uspješnosti na zadacima čitanja i pisanja, o razlikama s obzirom na vrstu riječi i trajanje zadataka čitanja te o razlikama s obzirom na vrstu pogrešaka na zadacima pisanja kod ispitanika s različitom vrstom afazije. Istraživanje je provedeno na uzorku od 28 ispitanika oba spola, u dobi od 28 do 79 godina čiji je jezično-govorni poremećaj dijagnosticiran kao afazija. Primjenom Boston testa za dijagnosticiranje afazije utvrđeno je da je 8 ispitanika imalo Brocinu afaziju, 4 su imala Wernickeovu afaziju, 9 ih je imalo Anomičku afaziju, a 7 je ispitanika imalo Konduktivnu afaziju. Sposobnosti čitanja i pisanja kod osoba s afazijom ispitivane su zadacima preuzetim iz Boston Testa za dijagnosticiranje afazije (BDAE, Goodglass, H. & Kaplan, E., 1983). Zadaci su podijeljeni u tri skupine: čitanje, razumijevanje pisanog jezika i pisanje s ukupno 14 varijabli. Podaci su obrađeni univarijantnom (osnovna statistika, t-test i analiza varijance) i multivarijatnom (diskriminativna i faktorska analiza) metodom obrade podataka. Analiza je varijance pokazala statističke značajne razlike na 11 od 14 ispitivanih varijabli. Diskriminativnom analizom izolirane su tri diskriminativne funkcije od kojih samo prva pokazuje značajnost F-testa. Radi boljeg uvida u latentnu strukturu manifestnog prostora provedena je faktorska analiza. Može se zaključiti da se na uzorku ispitanika s afazijom dobivene latentne dimenzije mogu interpretirati kao: faktor pisanja, faktor razumijevanja pisanog jezika te faktor pisanja. Analize podataka s obzirom na vrstu afazije, prikazane su i kvalitativno te su pojedinačno analizirane
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Ana Leko Krhen
(autor)