Pregled bibliografske jedinice broj: 44595
USUSRET NOVOJ RAZVOJNOJ TEORIJI
USUSRET NOVOJ RAZVOJNOJ TEORIJI // XIV. dani Ramira Bujasa : sažeci priopćenja / Buško, Vesna ; Ivanec, Dragutin (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 1999. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, pregledni)
CROSBI ID: 44595 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
USUSRET NOVOJ RAZVOJNOJ TEORIJI
(Looking for a new theory of life-span development)
Autori
Lacković-Grgin, Katica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, pregledni
Izvornik
XIV. dani Ramira Bujasa : sažeci priopćenja
/ Buško, Vesna ; Ivanec, Dragutin - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 1999
Skup
XIV. dani Ramira Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16.12.1999. - 18.12.1999
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Kontrola. razvoj; samoregulacija
(Personal control; development; self-regulation)
Sažetak
Današnju razvojnu psihologiju karakterizira bogatstvo empirijskih činjenica i relativno siromaštvo teorija koje uglavnom obuhvaćaju ograničeno vrijeme raz-voja i ograničene domene funkcioniranja. Pored toga, u suvremenoj razvojnoj psihologiji dogodile su se značajne promjene, jer je "kognitivna revolucija" smijenila dominaciju biheviorističke paradigme, jer je prestalo dominirati objašnjavanje razvoja u terminima bi-oloških promjena organizma i jer je humanistička psihologija promijenila shva-ćanje o ljudskoj prirodi. U psihologiji općenito, pa tako i u razvojnoj psihologiji, jača interakcionis-tički pristup te se upozorava na značenje vlastitih akcija pojedinca za njegov raz-voj. Prvenstveno se misli na akcije koje su pod osobnom kontrolom za razliku od refleksa i urodenih emocionalnih reakcija. Empirijski rezultati pokazuju da se, zahvaljujući vlastitim akcijama, i u odrasloj dobi događaju adaptivne transfor-macije i strukturalna reorganizacija što baca novo svjetlo na teoriju 1. Piageta. Sve više se uvažava ekološko stajalište U. Bronfenbrennera slijedom kojeg se povećava suradnja razvojnih psihologa sa sociolozima, antropolozima, geron-tolozima i međukulturalnim psiholozima. Zbog svega navedenog nova razvojna teorija životnog vijeka zahtijeva inte-graciju informacija iz različitih područja psihologije kao i iz bioloških i soci-oloških disciplina. U njoj bi se trebali uskladiti nivoi analize s obzirom na životne periode i s obzirom na pojedine kategorije ponašanja te specificirati jesu li kog-nicije o sebi i o svijetu adaptivne ili neadaptivne u dugoročnoj razvojoj perspek-tivi. Dinamika rasta i opadanja, gubitaka i dobitaka tijekom života zbog onto-genetskih i sociokuturalnih promjena dovodi osobe u situaciju da mijenjaju načine pomoću kojih mogu uspostaviti ravnotežu izmedu sebe i okoline. Ta se ravnoteža može uspostaviti akcijama (kognitivnim ili ponašajnim) usmjerenim na okolinu da bi se ona dovela u suglasje s vlastitirn potrebama ili akcijama us-mjerenima prema sebi da bi se sebe dovelo u sklad s okolinom. U tom smislu čini se da je samoregulacija koncept koji obećava pri pokušajima formuliranja nove razvojne teorije životnog vijeka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA