Pregled bibliografske jedinice broj: 445746
Električna tračnička vozila bez kontaktnog vodiča
Električna tračnička vozila bez kontaktnog vodiča // Prometnice - nove tehnologije i materijali / Lakušić, Stjepan (ur.).
Zagreb: Zavod za prometnice Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 529-548
CROSBI ID: 445746 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Električna tračnička vozila bez kontaktnog vodiča
(No-catenary electric rail vehicles)
Autori
Lakušić, Stjepan ; Stazić, Tatjana ; Škrinjar, Damir
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Prometnice - nove tehnologije i materijali
Urednik/ci
Lakušić, Stjepan
Izdavač
Zavod za prometnice Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2010
Raspon stranica
529-548
ISBN
978-953-6272-36-5
Ključne riječi
tračnička vozila, sistem bez kontaktnog voda, urbana sredina
(rail vehicles, no-catenary sistem, urban areas)
Sažetak
Gradovima diljem svijeta, bez obzira na njihovu veličinu, potreban je održiv sustav javnog prijevoza. To znači siguran, udoban i učinkovit prijevoz sa što manje ispušnih plinova. Osim toga, sustav javnog prijevoza mora se dobro uklopiti u sve gradske površine, a posebno povijesne gradske jezgre. Primjenom sustava napajanja električnom energijom s površine tla pojavili su se zapravo prvi sustavi opskrbe pogonskom energijom električnog tramvaja. Prvotni sustavi imali su brojne teškoće pri upotrebi – nisu osiguravali konstantni dotok električne energije vozilu (diskovi), a otvoreni kontaktori (tračnice) nisu bili sigurni ni za korisnike prometne površine. Zamjena sustava napajanja s razine tla, nadzemnim vodovima s pripadnim nosačima, pratilo je ''onečišćenje žicama'' gradskih površina te oštećenje povijesnih građevina. Novi sustavi za prijenos električne energije, primijenjeni u tramvajima, neupitno udovoljavaju potrebi da se na gradskim trgovima i u povijesnim jezgrama sakriju kontaktni vodovi. Tramvaji bez pantografa mogu se upotrijebiti na linijama bez ograničenja duljine te nema opasnosti od električnog udara za sudionike u prometu. Ali, primjena sustava APS u Bordeauxu je pokazala njegovu funkcionalnost na ograničenim duljinama mreže, a vozila imaju pantograf, kontaktor te bateriju za žurnu opskrbu. (Opis tramvaja odgovara hibridnom tračničkom vozilu – možda je to budućnost?). Dok kod sustava APS postoji kontaktor koji trenjem preuzima napon, sustav Primove koristi induktivni prijenos pa stoga nema trošenja i trenja na dijelovima sustava. Sustav bez kontaktne mreže mogao bi se uvesti na gradskim površinama koje zbog svoje namjene (pješačke zone, gradski trgovi), funkcije (mostovi) ili potrebnih mjera zaštite (graditeljska baština) ''ne podnose“ kontaktni vod sa sustavom ovjesa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-082-0000000-2185 - Buka i vibracije na tramvajskim i željezničkim kolosijecima (Lakušić, Stjepan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Građevinski fakultet, Zagreb,
Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, Split