Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 445644

Obrazovanje i etničnost: komparativna analiza europskih iskustava


Puzić, Saša
Obrazovanje i etničnost: komparativna analiza europskih iskustava, 2009., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 445644 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Obrazovanje i etničnost: komparativna analiza europskih iskustava
(Education and ethnicity: a comparative analysis of European experiences)

Autori
Puzić, Saša

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
07.07

Godina
2009

Stranica
179

Mentor
Katunarić, Vjeran

Ključne riječi
interkulturno obrazovanje; identitet; habitus; kulturni kapital; Bourdieu; etničnost; nacionalni identitet; multikulturalizam
(intercultural education; identity; habitus; cultural capital; Bourdieu; ethnicity; national identity; multiculturalism)

Sažetak
Osnovni ciljevi rada su 1) ustanoviti nastoji li se, i na koji način, u nacionalnim kurikulumima za obvezno obrazovanje zemalja iz uzorka (Švedska, Finska, Irska, Engleska, Njemačka/Schleswig-Holstein, Austrija i Hrvatska) afirmirati kulturna raznolikost i razvitak manjinskih identiteta, i vezano uz to 2) objasniti najvažnije društvene mehanizme koji utječu na odnos prema raznolikosti i identitetima. U traženju odgovora na tako postavljene ciljeve istraživanja polazi se od pretpostavke da je za adekvatnu konceptualizaciju potrebno problematiku kulturne raznolikosti u obrazovanju dovesti u vezu sa specifičnom ulogom obrazovanja u procesima socijalne reprodukcije odnosno socijalne, prvenstveno nacionalne, integracije. Za teorijsko polazište odabrana je Bourdieuova teorija kulturne i socijalne reprodukcije, proširena uvidima nekolicine drugih autora (Weber, Apple, Hall, Habermas). Ukazuje se na važnost Bourdieuove teorije habitusa, odnosno inkorporirane društvene strukture, iz čega proizlazi da se i etnonacionalni identiteti izgrađuju na osnovi inkorporiranja etničkih podjela u društvu. Ovi etnonacionalni identiteti u osnovi potkopavaju građansko univerzalističko samorazumijevanje državljana. Uz to manjinski status, koji proizlazi iz etnokulturne podjele društva, znači i nepriznati kulturni kapital, pri čemu škola predstavlja «simboličko tržište» u kojem kronično slabiji obrazovni uspjeh imaju manjinski učenici. Iz ovog začaranog kruga, zaključuje autor, moguće je izići samo kombiniranjem dviju strategija, jedne koja osigurava jednakost šansi i druge koja priznaje manjinski identitet kao jednakovrijedan. Empirijskom komparativnom analizom niza europskih nacionalnih kurikuluma utvrđeno je, međutim, da se obrazovna interpretacija vrijednosti jednakosti, tolerancije i kulturne raznolikosti razlikuje od zemlje do zemlje. Budući da interkulturalizam, koji se zasniva na «dijaloškoj prirodi ljudske egzistencije», podrazumijeva ne samo propitivanje manjinske nego i većinske kulture, autor zaključuje da se analizirani kurikulumi nesigurno približavaju tom cilju. Na osnovu dobivenih podataka i spomenutih teorijskih premisa zaključno se naglašava da se dva osnovna cilja interkulturnog obrazovanja (osiguravanje jednakosti šansi za manjinske učenike i priprema svih učenika za život u multikulturnom društvu) najučinkovitije mogu ostvarivati paralelno. U tu svrhu potrebno je, s jedne strane, adekvatnim didaktičkim pristupima nastavnike i druge pedagoške djelatnike senzibilizirati za specifičan položaj manjinskih učenika, a s druge, pokušati transformirati binarne obrasce simboličkih klasifikacija na kojima se izgrađuju isključujući oblici identiteta.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
100-1001677-0938 - Kompetencije za društvo znanja i razvoj nacionalnog kurikuluma u Hrvatskoj (Baranović, Branislava, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb

Profili:

Avatar Url Saša Puzić (autor)

Avatar Url Vjeran Katunarić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Puzić, Saša
Obrazovanje i etničnost: komparativna analiza europskih iskustava, 2009., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Puzić, S. (2009) 'Obrazovanje i etničnost: komparativna analiza europskih iskustava', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Puzi\'{c}, Sa\v{s}a}, year = {2009}, pages = {179}, keywords = {interkulturno obrazovanje, identitet, habitus, kulturni kapital, Bourdieu, etni\v{c}nost, nacionalni identitet, multikulturalizam}, title = {Obrazovanje i etni\v{c}nost: komparativna analiza europskih iskustava}, keyword = {interkulturno obrazovanje, identitet, habitus, kulturni kapital, Bourdieu, etni\v{c}nost, nacionalni identitet, multikulturalizam}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Puzi\'{c}, Sa\v{s}a}, year = {2009}, pages = {179}, keywords = {intercultural education, identity, habitus, cultural capital, Bourdieu, ethnicity, national identity, multiculturalism}, title = {Education and ethnicity: a comparative analysis of European experiences}, keyword = {intercultural education, identity, habitus, cultural capital, Bourdieu, ethnicity, national identity, multiculturalism}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font