Pregled bibliografske jedinice broj: 438299
Pravni položaj trećih oštećenih osoba kod osiguranja od automobilske odgovornosti za štetu
Pravni položaj trećih oštećenih osoba kod osiguranja od automobilske odgovornosti za štetu, 2006., magistarski rad, Pravni fakulet, Zagreb
CROSBI ID: 438299 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pravni položaj trećih oštećenih osoba kod osiguranja od automobilske odgovornosti za štetu
(Motor liability insurance - Legal status of injured third parties)
Autori
Belanić, Loris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Pravni fakulet
Mjesto
Zagreb
Datum
09.11
Godina
2006
Stranica
IX+136
Mentor
Prof. dr. sc. Marijan Ćurković
Ključne riječi
osiguranje od automobilske odgovornosti; treće oštećene osobe; naknada štete; izravno pravo; reforma osiguranja; no fault.
(motor liability insurance; injured third parties; compensation for damages; direct right; insurance reform; no fault)
Sažetak
Tema rada je pravni položaj trećih oštećenih osoba kod osiguranja od automobilske odgovornosti za štetu. U radu se prikazuje kakav je položaj trećih osoba prema hrvatskom pravu, uz istodobni osvrt na položaj oštećenika prema smjernicama Europske unije. Trećim osobama se u pravilu smatraju one osobe koje imaju pravo na naknadu štete koja je izazvana motornim vozilom u pogonu. Pravo na naknadu štete je temeljno pravo iz ugovora o osiguranju od automobilske odgovornosti za štetu, pa je zbog toga bitno odrediti i pravni položaj trećih oštećenih osoba. Položaj trećih osoba može se odrediti na više načina: putem određivanja kruga osoba koje se smatraju trećima, putem određivanja granica odgovornosti osiguratelja, putem priznavanja prava na naknadu trećima i kada im je šteta prouzročena od nepoznatih i neosiguranih vozila, kao i putem priznavanja prava trećih da se izravno obrate osiguratelju za naknadu štete. Želi se naglasiti da se naknada štete u prometnim nezgodama ostvaruje putem osiguranja, potiskujući u drugi plan pravila deliktnog prava. Razlog tome je svakako da se žrtvama prometa pruži što učinkovitija zaštita. Ovo je moguće ostvariti na dva načina. Jedan je da se osiguratelji u postupku obrade i isplate štete prema oštećenicima ponašaju na tzv. "partnerski način", maksimalno im pomažući u ostvarivanju njihovih prava koja su im priznata zakonom (a ne da ih još u tome i zakidaju). Drugi način jest da se proširi krug osoba, a što je moguće jedino intervencijom zakonodavca, koje će imati pravo na naknadu štete iz prometne nezgode, odnosno da se uvede kao pravni pojam "žrtve prometa" u smislu osoba koja će imati pravo na naknadu štete koju su pretrpjele u prometnim nezgodama, pa makar ih i one same prouzročile. Naime, sudjelovanje u prometu, zbog velikih opasnosti koje prijete, je takva društvena aktivnost, koja i same "krivce" čini žrtvama prometa. Nije više bitno tko je odgovoran za štetu, već je bitno da se ona čim prije naknadi, i da se štetne posljedice prometne nezgode što prije saniraju. Zbog toga, prikazane su u radu i različite teorije koje proklamiraju takve ideje, kao i pokušaji njihove primjene u praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pravo