Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 437458

Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti


Žebec, Mislav Stjepan; Fabijanić, Petar; Prvčić, Iva
Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti // Suvremena psihologija, 13 (2010), 1; 1-21 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 437458 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti
(Quantitative-relational thought of Croatian children and adolescents: Psychometric analysis and developmental specificities)

Autori
Žebec, Mislav Stjepan ; Fabijanić, Petar ; Prvčić, Iva

Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 13 (2010), 1; 1-21

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
kvantitativno-relacijsko prosuđivanje; metrijske osobine; razvojne i spolne osobitosti
(quantitative-relational thought psychometric properties; developmental and gender specificities)

Sažetak
Svrha rada je dvostruka (1) prikaz manje poznatog razvojno-psihologijskog postupka mjerenja kvantitativno-relacijskog (K-R) prosuđivanja te njegovo psihometrijsko vrednovanje na hrvatskom uzorku djece i adolescenata, (2) testiranje hipoteza vezanih uz razvojne osobitosti K-R prosuđivanja, prvenstveno proizašlih iz Trirazinske teorije razvijajućeg uma A. Demetrioua i suradnika (Demetriou i Raftopoulos, 1999 ; Demetriou, Christou, Spanoudis, i Platsidou, 2002). Na uzorku od 420 učenika (197 ženskih) jedne osnovne škole i gimnazije Grada Zagreba (prosječno 84 učenika na uzrastima 2., 3., 5. i 7. razreda osnovne i 3. razreda srednje škole) primijenjena je papir-olovka baterija zadataka K-R prosuđivanja, sastavljena od tri vrste zadataka - omjerno prosuđivanje, aritmetika i algebra – podijeljenih u četiri razvojne razine. Metrijske osobine K-R baterije su vrlo dobre: (1) osjetljivost na cijelom uzorku sudionika je visoka jer prosječni indeks težine 35 zadataka iznosi 0, 52 (s time da očekivano raste od najnižeg do najvišeg školskog uzrasta), a Ferguson Δ iznosi 0, 98 ; (2) pouzdanost izračunata na izvornim rezultatima je visoka (Cronbach α=0, 92, split-half=0, 95), dok je uz kontrolu varijance školskog uzrasta dobra (Cronbach α=0, 73, split-half=0, 82) ; (3) Konstruktna valjanost je vrlo dobra (sa i bez kontrole varijance školskog uzrasta dobivena je faktorska struktura koja odražava temeljne odrednice konstrukcije i primjene instrumenta – vrstu i razinu zadataka, te vrijeme primjene – i objašnjava 38 do 50% varijance rezultata), sadržajna valjanost visoka, a kriterijska prihvatljiva (korelacije s ocjenama iz matematike iznosi 0, 45). Potvrđen je porast K-R prosuđivanja sa školskim uzrastom i opadanje rezultata s porastom razvojne razine zadataka, a razlike u rješivosti tri vrste zadataka u skladu su s očekivanjima (najprije se usvaja aritmetika, potom omjerno prosuđivanje i na kraju algebra). Spolne razlike nisu potvrđene, a svi interakcijski efekti spola, školskog uzrasta i razvojne razine zadataka na Q-R prosuđivanje objašnjivi su teorijskim modelima kognitivnog razvoja i prethodnim istraživanjima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Matematika, Psihologija, Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
194-1941558-1530 - Osobine ličnosti, prirodni jezik i kognitivni razvoj (Mlačić, Boris, MZOS ) ( CroRIS)
226-2261681-1321 - Hrvatski kulturni krajolici (Matanović, Damir, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Petar Fabijanić (autor)

Avatar Url Mislav-Stjepan Žebec (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Žebec, Mislav Stjepan; Fabijanić, Petar; Prvčić, Iva
Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti // Suvremena psihologija, 13 (2010), 1; 1-21 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Žebec, M., Fabijanić, P. & Prvčić, I. (2010) Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti. Suvremena psihologija, 13 (1), 1-21.
@article{article, author = {\v{Z}ebec, Mislav Stjepan and Fabijani\'{c}, Petar and Prv\v{c}i\'{c}, Iva}, year = {2010}, pages = {1-21}, keywords = {kvantitativno-relacijsko prosu\djivanje, metrijske osobine, razvojne i spolne osobitosti}, journal = {Suvremena psihologija}, volume = {13}, number = {1}, issn = {1331-9264}, title = {Kvantitativno-relacijsko prosu\djivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti}, keyword = {kvantitativno-relacijsko prosu\djivanje, metrijske osobine, razvojne i spolne osobitosti} }
@article{article, author = {\v{Z}ebec, Mislav Stjepan and Fabijani\'{c}, Petar and Prv\v{c}i\'{c}, Iva}, year = {2010}, pages = {1-21}, keywords = {quantitative-relational thought psychometric properties, developmental and gender specificities}, journal = {Suvremena psihologija}, volume = {13}, number = {1}, issn = {1331-9264}, title = {Quantitative-relational thought of Croatian children and adolescents: Psychometric analysis and developmental specificities}, keyword = {quantitative-relational thought psychometric properties, developmental and gender specificities} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Social Science Citation Index (SSCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • PsychINFO
  • Sociological Abstracts
  • Social Sciences Citation Index (SSCI)
  • CSA - Social Science Collection
  • Linguistic and language behavior abstracts
  • ISI Social Scisearch
  • Journal Citation Reports/Social Science Edition





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font