Pregled bibliografske jedinice broj: 437331
Zooscena i kao etička pomutnja: primjeri s hrvatske performerske i kazališne scene
Zooscena i kao etička pomutnja: primjeri s hrvatske performerske i kazališne scene // Prva međunarodna kroatološka konferencija: program/knjiga sažetaka / Petra Košutar, Marinko Šišak, Tomislav Bracanović (ur.).
Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2009. str. 48-49 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 437331 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zooscena i kao etička pomutnja: primjeri s hrvatske performerske i kazališne scene
(Zoostage as Another Ethical Misfiring)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Prva međunarodna kroatološka konferencija: program/knjiga sažetaka
/ Petra Košutar, Marinko Šišak, Tomislav Bracanović - Zagreb : Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2009, 48-49
ISBN
978-953-6682-83-6
Skup
Prva međunarodna kroatološka konferencija
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 03.10.2009
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
scenska životinja; performans
(zoostage; performance art)
Sažetak
Na tragu određenja životinje kao objekta + subjekta + simbola u neo/avangardnoj i postavangardnoj umjetnosti (Šuvaković 1999), izlaganje će se usmjeriti na nekoliko uporaba životinja kao subjekata (npr. Montažstroj: Timbuktu, 2008.), simbola (npr. uporaba magarca u predstavi, našem prvom "happeningu" I oni će doći gimnazijske grupe Traveleri 16. prosinca 1922.) kao i na nekoliko ubojstava životinja na hrvatskoj performerskoj sceni (npr. Sven Stilinović: Geometrija krvožednosti, 2000.). Naime, Sven Stilinović od 1993. do 2001. godine izvodi šest varijacija performansa Geometrija krvožednosti, a pritom je izvedba performansa u Dubrovniku (Lazareti) 2000. godine uključila i klanje janjeta za pomrčine Sunca. Navedene ću primjere s hrvatske performerske i kazališne zooscene uokviriti promišljanjem Hansa-Thiesa Lehmanna (2004) o tome da postdramsko kazalište negira drami imanentni antropocentrizam tako da se na njegovoj pozornici uspostavlja simpatetička ravnopravnost životinjskih i ljudskih tijela. Ipak, čini se kako je riječ samo o površinskoj jednakovrijednosti, jer životinja, dakako, ipak nema mogućnost biranja želi li ili ne želi biti scenski izvođač, čime se otvara pomutnja između etike i estetike izvedbi sa životinjskim subjektima. Upravo da je riječ o površinskoj jednakovrijednosti između ljudske i neljudske životinje svjedoči sljedeća Lehmannova rečenica koja potkopava njegovu prijašnju izjavu o navodnoj negaciji antropocentrizma u postdramskom kazalištu. Naime, konstatira kako se u postdramskom kazalištu istražuje koliko je realnost ljudskoga tijela srodna realnosti animalnoga, te se ljudska tijela u deformaciji i monstruoznosti, autizmu i govornim smetnjama približavaju animalnom području.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-0000000-3626 - Kulturna animalistika: knjiž., folklor., etnološki i kulturnoantropol. prilozi (Zaradija-Kiš, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)