Pregled bibliografske jedinice broj: 434106
Prevencija književnosti i premoć masovnih medija u kontekstu Orwellova romana 1984. i vrlog novog svijeta Aldousa Huxleyja
Prevencija književnosti i premoć masovnih medija u kontekstu Orwellova romana 1984. i vrlog novog svijeta Aldousa Huxleyja // Književna smotra, 3 (2009), 153; 49-57 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 434106 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prevencija književnosti i premoć masovnih medija u kontekstu Orwellova romana 1984. i vrlog novog svijeta Aldousa Huxleyja
(The Prevention of Literature and Predominance of Mass Media in George Orwell's Novel 1984 and Aldous Huxley's Brave New World)
Autori
Dujmović, Mauro
Izvornik
Književna smotra (0455-0463) 3
(2009), 153;
49-57
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
jezik; mediji; oglašavanje; književnost; čitanje
(language; media; advertising; literature; reading)
Sažetak
U distopijskim svjetovima 1984. i Vrlog novog svijeta, književnost je proizvod i instrument službene moći i upotrebljava se kao sredstvo kojim režim paralizira konstruktivnu kritiku i slobodno izražavanje. Za razliku od ovog modela u modernom društvu na djelu su suptilnije metode, a najvidljivija je hegemonije televizije koja je ukinula potrebu za romanom i književnošću. Medijski sadržaji i popularna kultura uglavnom su svedeni na lako probavljivi simbolički materijal. Oglašavanje ima ključnu ulogu u tranziciji prema novoj slikovnoj kulturi, a time i u tranziciji od diskurzivne knjiške/tiskane kulture prema figurativnoj kulturi medija. Oglašavanje prepoznajemo i kao tip poruke i kao vizualno i akustički preoblikovan jezični znak. Slično nekom literarnom djelu taj fantastični svijet sadrži stvarne ili izmišljene likove, dramatične situacije i radnju smještenu u imaginarni prostor i vrijeme. Takve fantazije mogu biti realističnije, uzbudljivije i dramatičnije od ovozemaljskog stvarnog života. Interdisciplinarnim pristupom i u kontekstu prije navedenih književnih djela rad hipotetički analizira hegemoniju medijskih sadržaja, a posebno oglašavanja, u suvremenom društvu i nestajanje potrebe za romanom i književnošću. Zaključak je da čitanje i poticanje ljudi na čitanje knjiga, novina i časopisa, uz njihovu ograničenu izloženost medijima i oglašavanju, doprinosi većoj sposobnosti imaginacije i kritičkog mišljenja udaljavajući nas od Huxleyeve i Orwellove distopijske vizije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
Napomena
Rad je izrazito interdisciplinarnog karaktera.
POVEZANOST RADA
Projekti:
303-0000000-0982 - ICT i položaj studenta u Bolonjskom procesu (Tatković, Nevenka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
Profili:
Mauro Dujmović
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI