Pregled bibliografske jedinice broj: 432955
Uspješnost predviđanja obrazovnih postignuća učenika osnovnih škola Republike Hrvatske
Uspješnost predviđanja obrazovnih postignuća učenika osnovnih škola Republike Hrvatske // Društvena istraživanja, 18 (2009), 4-5; 673-695 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 432955 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uspješnost predviđanja obrazovnih postignuća učenika osnovnih škola Republike Hrvatske
(Prediction of educational achievements of primary schools pupils in the Republic of Croatia)
Autori
Babarović, Toni ; Burušić, Josip ; Šakić, Marija
Izvornik
Društvena istraživanja (1330-0288) 18
(2009), 4-5;
673-695
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
obrazovna postignuća; vanjsko vrednovanje obrazovanja; osnovnoškolski uzrast
(school achievement; external evaluation of education; primary schools)
Sažetak
U istraživanju se nastojalo utvrditi u kojoj se mjeri na temelju niza obilježja učenika, njegove okoline, učitelja, nastavnog procesa, škole i ravnatelja može predvidjeti obrazovno postignuće učenika na kraju osnovnoškolskog obrazovanja. Ispitan je 44801 učenik osmih razreda iz 842 redovite osnovne škole. Obrazovno postignuće učenika mjereno je objektivnim ispitima znanja iz školskih predmeta Hrvatski jezik, Engleski jezik, Biologija, Fizika, Kemija, Geografija i Povijest i iskazano za svaki predmet zasebno. U analizi rezultata provedene su multiple regresijske analize u kojima su kriteriji bili rezultati učenika na ispitima znanja, a prediktorski skup činila su različita obilježja učenika, učitelja i nastave te škole i ravnatelja. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazuju da se na temelju obilježja učenika može objasniti od 5, 3 do 15, 9% varijance obrazovnih ishoda iz pojedinih predmeta, dok obilježja učitelja i nastave objašnjavaju dodatnih 0, 2 do 1, 1%, a obilježja škole i ravnatelja 0, 2 do 0, 8% ukupne varijance. Na razini obilježja učenika značajnim prediktorima pokazali su se spol učenika, obrazovanje roditelja te struktura obitelji u kojoj učenik živi. Na razini obilježja učitelja i nastave značajni prediktori su spol i zvanje učitelja te kontinuitet predavanja istog učitelja, a na razini obilježja škole i ravnatelja veličina, osnivač i stručna ekipiranost škole te staž ravnatelja. U radu se razmatraju pitanja mjerenja i iskazivanja obrazovnih postignuća učenika u kontekstu spoznaja ovog istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941533-1518 - Svjetsko istraživanje vrijednosti – Hrvatska u globaliziranom svijetu (Rimac, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Raboteg-Šarić, Zora, MZOS ) ( CroRIS)
194-1941558-1555 - Razvoj nacionalnih indikatora kvalitete življenja (Kaliterna-Lipovčan, Ljiljana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus