Pregled bibliografske jedinice broj: 431694
Prirodno stanje i zajednica. Lockeova socijalna filozofija i europska tradicija
Prirodno stanje i zajednica. Lockeova socijalna filozofija i europska tradicija // Filozofska istraživanja, 3 (1983), 7 (3); 23-31 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 431694 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prirodno stanje i zajednica. Lockeova socijalna filozofija i europska tradicija
(Natural State and Community. Locke's Social Philosophy and European Tradition)
Autori
Kukoč, Mislav
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 3
(1983), 7 (3);
23-31
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
prirodno stanje; društveni ugovor; vlasništvo; zajednica; socijalna filozofija
(natural state; social contract; property; community; social philosophy)
Sažetak
U povijesti socijalnih teorija još od antičke Grčke javljaju se dvije temeljne koncepcije o odnosu čovjeka i društva ; prva, koju zasnivaju Platon i Aristotel kao "ideologija" polisa, počinje s tezom da je čovjek po naravi društveno biće, te druga, što se najprije javlja u "podzemnoj" filozofiji sofista kinika i kirenaika, a koju navlastito elaborira Epikur, čovjeka uzima kao slobodnu i neovisnu jedinku što a posteriori stvara zajednicu. Poredbena raščlamba radova teoretičara društvenog ugovora pokazuje da je razlika između prirodnog stanja i zajednice manje bitna u Lockea nego u Hobbesa ili Rousseaua. Prema Lockeovu shvaćanju prirodno stanje nije stanje zgoljnoga individualizma, kao što ni ti političko društvo ne predstavlja zaokruženu ljudsku zajednicu. U tome je smislu Lockeov ideal zajednice istovjetan s realitetom laissez-faire građanskog društva. Stoga se njegova socijalna filozofija sa svojim liberalističkim i individualističkim načelima iskazuje kao ideologija novoga kapitalističkog društva. No, s druge strane, načelo skrajnje suverenosti građanina i politička sloboda, što prema Lockeu proizlazi iz naravnog zakona te se sankcionira društvenim zakonom u zajednici, kao ishodište političke emancipacije građanina (citoyena) nadaje se kao conditio sine qua non univerzalne ljudske emancipacije, odnosno kao pretpostavka potpunog oslobođenja čovjeka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija