Pregled bibliografske jedinice broj: 431614
PROJEKTIRANJE I ISPITIVANJE ENERGETSKOG PRETVARAČA ZA UPRAVLJANJE ISTOSMJERNIM MOTOROM
PROJEKTIRANJE I ISPITIVANJE ENERGETSKOG PRETVARAČA ZA UPRAVLJANJE ISTOSMJERNIM MOTOROM, 2009., diplomski rad, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb
CROSBI ID: 431614 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
PROJEKTIRANJE I ISPITIVANJE ENERGETSKOG PRETVARAČA ZA UPRAVLJANJE ISTOSMJERNIM MOTOROM
(Design and commissioning on power converter for DC machine)
Autori
Klarić, Nikola
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet elektrotehnike i računarstva
Mjesto
Zagreb
Datum
19.10
Godina
2009
Stranica
79
Mentor
Vražić, Mario
Ključne riječi
čoper; projektiranje; puštanje u pogon
(chopper; design; commissioning)
Sažetak
Iako se u današnje vrijeme u većini elektromotornih pogona koriste izmjenični elektromotori, prvenstveno asinkroni zbog svoje jednostavnosti izrade i niske cijene u odnosu na druge elektromotore, istosmjerni motori su i dalje u upotrebi uglavnom kao motori malih snaga u elektromotornim pogonima u kojima je prihvatljivija njihova upotreba u odnosu na izmjenične motore. Neki od takvih istosmjernih elektromotornih pogona su oni koji imaju autonomni istosmjerni izvor napajanja (baterije) kao što su mobilna vozila (električna teretna kolica i viličari), pomoćni elektromotori u automobilima (elektropokretači, ventilatori). Osim navedenih postoje i neki stariji elektromotorni pogoni s istormjernim motorima velikih snaga kao što su pogoni električnih lokomotiva i tramvaja koji se i danas koriste, a nema ih smisla mijenjati izmjeničnim motorima zbog velikih financijskih sredstava uloženih u njihov razvoj i izgradnju. Elektromotorni pogoni poput električne lokomotive, tramvaja ili teretnih kolica zahtijevaju regulaciju izlaznih (mehaničkih) veličina tj. momenta i broja okretaja motora ne bi li se postigle različite brzine kretanja vozila. Promjenu izlaznih mehaničkih veličina uzrokuje promjena ulaznih električnih veličina (napona i struja). Regulacija istosmjernih elektromotora se prije razvoja elektroničkih energetskih pretvarača vršila uključivanjem predotpora u krug između elektromotora i izvora napajanja te šentiranjem uzbudnog ili armaturnog namota što je bilo energetski neekonomično s obzirom na to da je snaga koja se u određenom trenutku disipirala na šentu ili predotporu bila reda veličine snage elektromotora. Ako se uzme u obzir velik broj puštanja u pogon tj. upotrebe predotpora ili šentova u nekom vremenskom periodu što je bio slučaj kod tramvaja gubici energije su bili poprilično veliki. Metode regulacije istosmjernih strojeva upotrebom šantova i predotpora bile su neizbježne prije razvoja elektroničkih poluvodičkih sklopki kojima je omogućena regulacija istosmjernih motora širokog opsega s minimalnim gubicima električne energije, a time i financijskih troškova. Cilj ovog diplomskog zadatka je isprojektirati i izraditi te pustiti u pogon i testirati elektronički energetski pretvarač za jednokvadrantni način rada (pozitivan polaritet napona i pozitivan smijer struje) koji će mijenjati srednju vrijednost napona na motoru od 􀜷 􀵌 0 􀜸 do 􀜷 􀵌 􀜷 􀭬 čime se postiže gotovo kontinuirana promijena broja okretaja motora od 􀝊 􀵌 0 􀝋 􀝇 􀝎 /􀝉 􀝅 􀝊 do 􀝊 􀵌 􀝊 􀭬 s mogućnošću ograničavanja struje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb
Profili:
Mario Vražić
(mentor)