Pregled bibliografske jedinice broj: 430039
Ishodišta zapadnoeuropskoga odgoja
Ishodišta zapadnoeuropskoga odgoja // Odgojne znanosti, XI 1(17) (2009), 7-29 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 430039 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ishodišta zapadnoeuropskoga odgoja
(Origins of West European Education)
Autori
Pranjić, Marko
Izvornik
Odgojne znanosti (1846-1204) XI 1(17)
(2009);
7-29
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Homer; paideia; trofe; ethos; arete; nomos; logos; politeia; idea; klea; sofrosine;
(paideia (rearing of a child); trofe (service as wet-nurse); ethos (custom); arete (exellence); nomos (that which is in abitual practice); logos (low – rule of conduct); politeia (citizen rights); idea (semblance; glory (klea); prudence (sofrosine))
Sažetak
Odgoj kao središnji pojam i najeminentniji sadržaj istraživanja odgojnih znanosti bio je razlogom mnogim istraživačima za duboko posezanje u prošlost. To je i u ovom slučaju kad se istražuju početci odgojnih sadržaja prije nego što je stvoren sam pojam odgoja i to u prvom reprezentativnom književnom djelu zapadnoeuropske civilizacije, onom koje se pripisuje Homeru – Ilijadi i Odiseji, da bi se potom naznačio njegov utjecaj na naknadnu grčku misao i tzv. „ heliocentrički krug kultura“ , onaj zapadnoeuropski u sklopu kojeg je i hrvatska odgojna tradicija. Istraživanje se koncentrira na prvotnu grčku kulturno-odgojnu formu (paideia) te ono što je bio njezin bitni sadržaj: uzgoj (trofe), običaj (ethos), vrlina (arete), sveopći red (nomos), duhovni zakon (logos), političnost (politeia), ideal (idea), slava (klea), razboritost (sofrosine). Ukratko, istraživanje se bavi genezom ključnih pedagoških sadržaja i njihova osnovnoga značenja u vrijeme starogrčke antike, tj. u Homerovu opusu, primjenjujući dijakroni metodički postupak kako bi se stvorilo platformu za njihovo daljnje proučavanje u kasnijim grčkim antičkim književnim djelima poput Hesioda, Eshila, Euripida, Aristofana i Tukidida, a potom prešlo na razmatranje odgojnog pojmovlja i njegova sadržaja u vrijeme velikih grčkih odgajatelja i odgojnih sustava poput Sokrata, Platona, Isokrata, Ksenofonta i Demostena. Sve bi trebalo poslužiti kao okvir i platforma daljnjeg proučavanja pedagoških misli i odgojne prakse u rimsko i ranokršćansko vrijeme, a onda i u krugu pojedinih zapadnoeuropskih etničkih skupina (franačko-germanske, anglosaksonske i slavenske) po načelima sinkronog metodičkog postupka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filozofija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
226-2261681-0827 - Interkulturalna ishodišta pedagoške misli i odgojnog djelovanja u Hrvata (Pranjić, Marko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts