Pregled bibliografske jedinice broj: 421556
Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri
Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri // Filozofska istraživanja, 119 (2009), 1; 161-178 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 421556 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Viđenje i interpretacija : Dvije metafore Karla Marxa i jedna teza o tehnici kao epistemološkoj figuri
(Vision and interpretation : Karl Marx’ s two metaphors and one thesis on technique as an epistemological figure)
Autori
Mijatović, Aleksandar
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 119
(2009), 1;
161-178
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
figura; metafora; interpretacija; tijelo; viđenje; camera obscura; stereoskop; fotografija; fetišistički
(figure; metaphor; interpretation; body; vision; camera obscura; stereoscope; photography; commodity)
Sažetak
Karl Marx u Njemačkoj ideologiji (1845– 46) i Kapitalu (1867) uvodi optičku metaforu ljudskog oka kroz koju tumači problematiku ideologije i robnog fetišizma. U radu se razmatraju mogućnosti interpretacija tih Marxovih metafora. U svjetlu se tih interpretacija razmatra jedna od središnjih postavki vizualnih studija da se vizualna kultura moderniteta gradi na potkopavanju epistemološke prevlasti viđenja. Rad problematizira koncepciju modernističkog utjelovljenog promatrača koju uvodi američki povjesničar umjetnosti Jonathan Crary. Prema Craryju, ova drugačija ideja promatračkog subjekta potkopava klasičnu filozofijsku ideju o rastjelovljenosti spoznajnog subjekta. Prema Craryjevoj argumentaciji takva se klasična ideja subjektivnosti s modernitetom ne zamišlja više kao temelj spoznaje, nego kao figura ideologije. Međutim, preokretanje Marxova odnosa između optičkih metafora i pojmova ideologije te fetišističkog karaktera robe baca potpuno drugačije svjetlo na pitanje promatračke subjektivnosti. Završna je postavka rada da se camera obscura i ljudsko oko ne trebaju isključivo shvaćati kao puke metafore koje je Marx u Njemačkoj ideologiji i Kapitalu upotrebljavao kao analogije preko kojih je tumačio pojmove kao što su ideologija ili fetišizam robe. Postupak čitanja može isto tako ići i u obrnutom smjeru: camera obscura i ljudsko oko su pojmovi koji su objašnjeni posredstvom već definiranih pojmova ideologije i fetišizma robe. Ako se perspektiva čitanja zamijeni na taj način postaje jasno da iz postavke o utjelovljenom promatraču ne proizlazi nužno i postavka o utjelovljenom karakteru doživljajā viđenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0171685-1030 - Nacija i reprezentacija (Biti, Vladimir, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Aleksandar Mijatović
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus