Pregled bibliografske jedinice broj: 418284
Socijalni nauk Crkve u katehetskoj formaciji u Hrvatskoj
Socijalni nauk Crkve u katehetskoj formaciji u Hrvatskoj // Zbornik Milana Šimunovića. Djelatna Crkva / Hoško, Franjo Emanuel (ur.).
Zagreb : Rijeka: Kršćanska sadašnjost ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu - Teologija u Rijeci, 2008. str. 429-445
CROSBI ID: 418284 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Socijalni nauk Crkve u katehetskoj formaciji u Hrvatskoj
(Social Teaching of the Church in a Catechetical Formation in Croatia)
Autori
Baloban, Stjepan ; Migles, Silvija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Zbornik Milana Šimunovića. Djelatna Crkva
Urednik/ci
Hoško, Franjo Emanuel
Izdavač
Kršćanska sadašnjost ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu - Teologija u Rijeci
Grad
Zagreb : Rijeka
Godina
2008
Raspon stranica
429-445
ISBN
978-953-11-0335-0
Ključne riječi
socijalni nauk Crkve, katehetska formacija, Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve, Katedra za socijalni nauk Crkve, aktivna i djelotvorna prisutnost kršćana u društvu.
(social teaching of the Church, catechetical formation, Center for promotion of the social teaching of the Church, active and efficacious presence of Christians in society)
Sažetak
U proteklih šesnaest godina mnogo toga se događalo i dogodilo na katehetskom ali i na svim drugim područjima u hrvatskoj Crkvi i u društvu. Društvene promjene u Hrvatskoj imaju odjeka i na život kršćana, katolika i Crkve pa je opravdano pitati koji su novi izazovi koje pred hrvatsku teologiju i Crkvu postavlja sadašnji povijesni trenutak? U hrvatskom javnom životu još uvijek su prisutni ostaci bivšeg komunističkog mentaliteta, prema kojemu je vjera isključivo "privatna stvar", a konfesonalnom vjeronauku nema mjesta u školskom sustavu. Na takav mentalitet nadovezuje se liberalno shvaćanje po kojem je neopravdana "aktivna i djelotvorna prisutnost" kršćana i Crkve u javnom životu. To su novi izazovi za hrvatsku Crkvu, hrvatsku teologiju, za različite oblike katehizacije i posebno za vjeronauk u školi. Hoće li hrvatska Crkva preko vjernika laika hrabro nastaviti tražiti svoje legitimno mjesto u različitim oblicima javnoga života ili će se na neki način svojevoljno "povući u katolički geto" ograničujući se na organizaciju vlastitog školstva, medija i uopće podupirući javno "katoličke organizacije"? Može li konfesionalni školski vjeronauk kao i drugi oblici kateheze postati svojevrsnim mostom prema hrvatskom društvu koje se sve više udaljava od Crkve? Smatramo da može, a to će biti učinkovitije ako cjelokupna katehetska formacija u Hrvatskoj bude više računala sa socijalnim naukom Crkve. U tom je ozračju osnovan "Centar za promicanje socijalnog nauka Crkve HBK" koji je počeo s radom u studenom 1997. te s različitim i od hrvatske javnosti dobro prihvaćenim aktivnostima pridonio upoznavanju socijalnog nauka Crkve kako u široj javnosti tako posebno u intelektualnim krugovima. Također je 31. ožujka 2000. Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu osnovao prvu "Katedru socijalnog nauka Crkve" u Hrvatskoj. Sve to govori da su u Hrvatskoj stvoreni uvjeti za interdisciplinarnu suradnju i širenje socijalnog nauka Crkve kako na teoretsko-znanstvenoj tako i na praktičnoj razini. Ipak su se katehetska formacija i socijalni nauk Crkve u proteklih šesnaest godina razvijali na dva usporedna kolosjeka, međusobno se simpatizirajući, ali bez većeg utjecaja jedno na drugo. Nije učinjen kvalitativni pomak koji bi socijalni nauk Crkve približio katehetskoj formaciji i tako je učinio još djelotvornijom, a školski vjeronauk i druge oblike katehizacije, atraktivnijima i privlačnijima današnjem, u odnosu na crkveno djelovanje, sve zahtjevnijem djetetu, mlađem i odraslom čovjeku. Zadaća je Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve i Nacionalnog katehetskog ureda da surađuju u integraciji socijalnog nauka Crkve kako u školski vjeronauk tako i u župnu katehezu. Samo tako je opravdano očekivati pomak u odgoju za pravednije i solidarnije društvo u Hrvatskoj. Njihova odgovornost je velika i sve teže se s njom nose. Integracija socijalnog nauka Crkve u katehetsku formaciju može odigrati presudnu ulogu kada je u pitanju opravdanost i svrhovitost katoličkog vjeronauka u hrvatskim školama i potreba župne kateheze u konkretizaciji socijalne prakse kršćana i Crkve u modernom vremenu. Ovaj prilog, nakon predstavljanja iskustva u spomenutim nastojanjima diljem svijeta, iznosi prijedloge kako ih valja organizirati u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
203-1941533-0732 - Supsidijarnost u hrvatskom društvu (Baloban, Stjepan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb