Pregled bibliografske jedinice broj: 417904
Put svjetlosti Iva Dulčića. Obnoviteljski prinos Iva Dulčića sakralnoj baštini
Put svjetlosti Iva Dulčića. Obnoviteljski prinos Iva Dulčića sakralnoj baštini. Zagreb: Biskupski ordinarijat Požeške biskupije, 2008 (monografija)
CROSBI ID: 417904 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Put svjetlosti Iva Dulčića. Obnoviteljski prinos Iva Dulčića sakralnoj baštini
(Ivo Dulčić's Path and Light. Ivo Dulčić's revival of the religious art heritage.)
Autori
Reberski, Ivanka
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, strucna
Izdavač
Biskupski ordinarijat Požeške biskupije
Grad
Zagreb
Godina
2008
Stranica
46
ISBN
978-953-97579-8-2
Ključne riječi
Ivo Dulčić; hrvatski slikar; 20. st.; vitraji; sakralno slikarstvo
(Ivo Dulčić; croatian painter; 20 century; stained-glass windows; sakral art)
Sažetak
Ivo Dulčić rodio se 1916. u Dubrovniku, studirao je pravo u Zagrebu i Beogradu, a nakon poodmaklog studija prava upisao se u Zagrebu na Akademiju likovnih umjetnosti 1941. godine, u osvit II. svjetskog rata. Pred samu diplomu, s već dovršenim diplomskim radom, 1946. u olovnim poslijeratnim okolnostima novog represivnog režima biva izbačen iz Akademije. Tako je ogorčen, goloruk, bez formalnih kvalifikacija diplome i na određen način antirežimski, karizmatski obilježen, krenuo u svoju slikarsku avanturu. No, uza sve to razvio se u iznimnu osobnost hrvatskog slikarstva druge polovine dvadestoga stoljeća, neponovljive izvornosti i čudesnog zračenja specifične ljepote. Slikar našeg kolorističkog strukturalizma, ali i psihološke portretistike, izražavao se takvom slobodnom ekspresivnošću kakve inače nema u našem slikarstvu. Kao jedan od začetnika organičke apstrakcije na temu reduciranog pejzaža, inervantnom kaligrafijom i kolorističkom polifonijom, svrstao se u apogejsko razdoblje europskog tašizma ali ga je u isti mah nadišao izvornom morfologijom. I upravo je s tim " novim", intuitivnim razabiranjem svijeta i asocijativnim prizivanjem stvarnoga i viđenoga, imao u rukama ključ za likovni dijalog s kontemplativnim religijskim sadržajima. Upravo je on izvršio radikalni obrat - suvremenu likovnu formu uveo je u sakralni prostor. Smjelo i bez ustupaka konvencijama i ukusima, primijenio je svoj punokrvni slikarski jezik čudesne polifoničnosti u kontekstu sakralne ikonografske zadanosti, kad su mnogi njegovi suvremenici pokleknuli pred ustaljenim predodžbama i željama naručitelja. Prve crkvene narudžbe bile su izazov njegovu istraživačkom duhu i velika kušnja duhovnih i kreativnih dosega. Hrabrost je bila u tim vremenima prihvatiti crkveni zadatak, ali je bila podjednako velika smjelost slikara da u jednoj duboko tradicionalnoj sredini svoju viziju sakralnog motiva transponira suvremenim likovnim izrijekom. Na njima se lomilo koplje suvremenog likovnog izričaja i vodila još jedna bitka za stvaralčku slobodu umjetnika, ovoga puta u domeni tumačenja religioznih sadržaja. Radikalni iskorak ostvario je Ivo Dulčić s vitrajima u franjevačkoj crkvi na zagrebačkom Kaptolu. Četiri godine iscrpljujućeg rada (od 1961. do 1964.) uložio je u golemi zahvat oslikavanja vitraja za četrnaest gotičkih prozora. Rezultat je bio još revolucionarniji i jedva da ga je itko do danas nadmašio. Nakon toga zaredale su brojne narudžbe. U svega petnaestak godina od 1959. pa do prerane smrti, 1975. godine Dulčić je ostvario uistinu monumentalni opus: zidnih i oltarnih slika, Križnih putova, mozaika, a napose je impozantan njegov opus crkvenih vitraja, kroz koje se u posvećene prostore širi čudesna svjelost. Poslije Splita i Zagreba, nizala su se njegova ne manje vrijedna djela po brojnim crkvama: od Dubrovnika do dalekog Rima i njemačkog Essena, Brusja na Hvaru i Kotora do Sarajeva, Banja Luke, Podmilačja, Kapeli hrvatskih iseljenika u Essenu i još mnogih gradova i mjesta na kojima je Dulčić zauvijek udomio svoja remek-djela ostavivši tako za sobom duboki "trag svjetlosti". Ovdje su analizirani i prezentirani nacrti za vitraje u Crkvi sv. Franje na zagrebačkom Kaptolu, nadalje tu su i najljepši motivi ciklusa vitraja iz Crkve sv. Ante u Sarajevu ; nacrti za vitraje u Kapeli hrvatskih iseljenika u Essenu, u Crkvi sv. Bonaventure u Banja Luci, u Crkvi Gospe Lurdske u Zagrebu, te inventivne zamisli za ostakljene lunete u Crkvi sv. Vlaha u Dubrovniku. Nekoliko skica u ulju za štafelajne slike i oltarne pale za Crkvu Male braće i Crkvu Dominikanac u Dubrovniku, pojedine postaje Križnog puta iz Brusja na Hvaru i jedna postaja iz Essena, te čudesna tempera Relikvija, vibrantne fakture, sve je to sakupljeno na ovoj izložbi u društvu dominirajućeg vitrajnog slikarstva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
020-0202687-2702 - Modernost, modernizam i postmodernizam u hrvatskoj umjetnosti 20. stoljeća (Kolešnik, Ljiljana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Ivanka Reberski
(autor)