Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 417

Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam


Reberski, Ivanka
Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada, 1997 (monografija)


CROSBI ID: 417 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam
(Realisms of the Ninteen-Twenties: the magical, the clssical, the objective in Croatian painting)

Autori
Reberski, Ivanka

Prevoditelji
Bašić, Sonja

Ostali urednici
Maroević, Tonko

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada

Grad
Zagreb

Godina
1997

Stranica
321

ISBN
953-6106-12-4

Ključne riječi
realističke tendencije slikarstva dvadesetih godina; slikarstvo dvadesetih godina - u Hrvatskoj; magični realizam; neoklasicizam; nova realnost; objektivna realnost; kritički realizam; grupa Zemlja; tematski i ikonografski motivi slikarstva dvadesetih; stil
(realistical tendencies in the painting of the twenties; painting of the Ninteen -Twenties in Croatia; magical realism; neoclassicism; new reality; objectiv reality; critical realism; the)

Sažetak
Ovom knjigom uspostavlja se metodski nova optika u sagledavanju likovnih pojava hrvatskog slikarstva dvadesetih godina i to u svjetlju istodobnih europskih tendecija. Slikarstvo trećeg desetljeća, u cijelosti kao i u opusima pojedinih stvaralaca, ovom se interpretacijom prepoznatljivo izdvaja kao koherentna stilska formacija različito sagledanih "relizama", odnosno predmetnog i sadržajnog realiteta. Visoki i ujednačeni dosezi naših slikara u korak su se tada podudarili a tendencijama tzv. "novih realizama", koje su nakon prvog svjetskog rata ponovno izbili u najrazličitijim vidovima među vodeće tendencije na prostoru cijele Europe. Nova umjetnička orijentacija velikog povratka "redu", klasičnoj tradiciji i univerzalnim vrijednostima (nakon desetljeća avangardnih okušavanja i nakon kataklizme prvog svjetskog rata) u ovoj je knjizi također pregledno iznsena. Komparativnom metodom, napose u uvodnim poglavljima i u općem kontekst, uspostavljena je odgovarajuća realcija prema kojoj se nedvojbeno pokazuje da hrvatsko slikarstvo, nikad prije ni poslije, osim možda šezdesetih godina, nije bilo u toj mjeri integrirano u europska strujanja kao upravo tih dvadesetih godina. U slikarskoj panorami desetljeća razmotreni su ovdje najoprečniji aspekti slikarskog doživljaja "realiteta", od magičnog realizma i neoklasične idealizacije zbilje , preko objektivnog prikaza i kroničarskog zapisda do izrazito angažirane kritike našeg društva na periferiji Europe, koja je manifestno izražena u slikarstvu grupe "Zemlja". U poglavljima s naslovom Magično - klasično - objektivno, na primjerima osobnih doprinosa detaljno su razmotrena diferencirana stilska određenja, a to su: magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost i kritički realizam grupe Zemlja, ali i drugih kritičkoj optici sklonih slikara. Sve to čini bitnu komponentu specifičnog izraza dajući tom razdoblju vrlo izražen pečat "stilske epohe". S nadnaslovom Tematski slojevi analizirani su karakteristični temati, koji u kompleksu realizama dvadesetih nadopunjuju izražajne specifičnosti slikarstva. U općem "velikom redu", univerzalnim vrijednostima i klasičnom iskustvu prethodnih epoha prevladale su tradicionalne teme: portret, pejzaž i mrtva priroda. Ali ovdje provedena dublja analiza pokazala je da su se slikarima tog trenutka iz neposrednog nametnuli i drugi tematdski sadržaji, poput - urbane ikonografije, prizora tjeskobe i ljudske osame, arkadijski sadržaji jednako kao i kronika svakodnevice na selu i u gradskim ambijentima. Pokazuje se također da realizmi dvadesetih nisu bili samo fenomen, pomno iskanje idealne slikarske forme čvrstog oblikovanja i konstruiranja volumena. Oni su podjednako bili izraz određenih svjetonazora. Ovaj prikaz jednog od ključnih poglavlja modernog hrvatskog slikarstva obuhvatio je antologijski niz od četrdesetak najznačajnijih umjetnika koji su utemeljili hrvatski likovni modernitet prve polovine ovog stoljeća. Među njima je pravi meritum "stila" i najizrazitije vrhunce ostvarila jezgra Proljetnog salona (Uzelac, Varlaj, Gecan, Trepše Šumanović, Tartaglia, Krizmanićeva, Režek, Šulentić), s nešto starijim Babićem, Becićem, Kljakovićem i Mijićem, i tek stasalom mlađom generacijom okupljenom oko grupe Zemlja, čiji su najznačajniji rezprezentanti Hegedušić, Junek, Postružnik, Detoni, Mujadžić, Kovačević, Tiljak, Ružička, Tompa i dr. A njihova djela, koja su u ovoj opsežnoj interpretaciji bogato ilustrirana, sama za sebe čine svojevrsnu antologiju hrvatskog međuratnog slikarstva.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
00200104

Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ivanka Reberski (autor)

Avatar Url Sonja Bašić (prevoditelj)


Citiraj ovu publikaciju:

Reberski, Ivanka
Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada, 1997 (monografija)
Reberski, I. (1997) Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magično, klasično, objektivno : magični realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kritički realizam. Zagreb, Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada.
@book{book, author = {Reberski, Ivanka}, collectioneditor = {Maroevi\'{c}, Tonko}, translator = {Ba\v{s}i\'{c}, Sonja}, year = {1997}, pages = {321}, keywords = {realisti\v{c}ke tendencije slikarstva dvadesetih godina, slikarstvo dvadesetih godina - u Hrvatskoj, magi\v{c}ni realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kriti\v{c}ki realizam, grupa Zemlja, tematski i ikonografski motivi slikarstva dvadesetih, stil}, isbn = {953-6106-12-4}, title = {Realizmi dvadesetih godina u hrvatskom slikarstvu : magi\v{c}no, klasi\v{c}no, objektivno : magi\v{c}ni realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kriti\v{c}ki realizam}, keyword = {realisti\v{c}ke tendencije slikarstva dvadesetih godina, slikarstvo dvadesetih godina - u Hrvatskoj, magi\v{c}ni realizam, neoklasicizam, nova realnost, objektivna realnost, kriti\v{c}ki realizam, grupa Zemlja, tematski i ikonografski motivi slikarstva dvadesetih, stil}, publisher = {Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada}, publisherplace = {Zagreb} }
@book{book, author = {Reberski, Ivanka}, collectioneditor = {Maroevi\'{c}, Tonko}, translator = {Ba\v{s}i\'{c}, Sonja}, year = {1997}, pages = {321}, keywords = {realistical tendencies in the painting of the twenties, painting of the Ninteen -Twenties in Croatia, magical realism, neoclassicism, new reality, objectiv reality, critical realism, the}, isbn = {953-6106-12-4}, title = {Realisms of the Ninteen-Twenties: the magical, the clssical, the objective in Croatian painting}, keyword = {realistical tendencies in the painting of the twenties, painting of the Ninteen -Twenties in Croatia, magical realism, neoclassicism, new reality, objectiv reality, critical realism, the}, publisher = {Institut za povijest umjetnosti ; ArTresor naklada}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font