Pregled bibliografske jedinice broj: 412493
Udžbenički diskurs u starijim hrvatskim gramatikama
Udžbenički diskurs u starijim hrvatskim gramatikama // Konferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika / Šimović, Vladimir ; Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008. str. 230-241 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 412493 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Udžbenički diskurs u starijim hrvatskim gramatikama
(Textbook discourse in old Croatian grammar books)
Autori
Grahovac-Pražić, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Konferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika
/ Šimović, Vladimir ; Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja - Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008, 230-241
ISBN
978-953-99326-6-2
Skup
Specijalizirani znanstveni skup rano učenje hrvatskoga jezika
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 25.10.2007. - 27.10.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
gramatika; hrvatski jezik; učenje; udžbenik; diskurs
(grammar; Croatian language; learning; Textbook; discourse)
Sažetak
U radu se nastoji opisati i pokazati postojanje temeljnih zasada metodičko-udžbeničkog diskursa u gramatikama 18. stoljeća i prve polovici 19. stoljeća, zapravo do nastupa preporoditelja. Vrijeme starijega hrvatskog jezikoslovlja vrijeme je prije pojave školskih jezičnih priručnika u današnjem smislu pa su gramatike osim temeljne funkcije opisa jezičnoga ustrojstva imale i funkciju knjige za učenje. Iz toga slijedi višefunkcionalnost gramatike kao knjige. Naime, gramatike sadržajem i strukturom pokazuju udžbeničku namjenu. Riječ je o gramatikama koje su u literaturi primarno opisane kao jezikoslovna djela, u kojima se uz hrvatsku sastavnicu javljaju drugi jezici. Polazeći od toga autori u pristupu opisu gramatike stranoga jezika uvažavaju činjenicu da je nužno poznavati sustav hrvatskoga jezika da bi se mogao učiti neki drugi jezik U radu se pokazuje sadrže didaktičko-metodički sloj te imaju pedagošku i kulturološku dimenziju što potvrđuje pripadnost udžbeničkom diskursu. Gramatike koje su predmet analize nastajale su u vremenu kada metodika ni jezikoslovlje nisu uspostavljene kao znanstvene discipline, a školski su sustavi učenja hrvatskoga jezika u nastajanju. Tako je udžbenički sadržaj unošen intuitivno i prema pedagoškim osjećajima autora ili kao rezultat pedagoškoga.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-2263053-0916 - Povijest hrvatske sintakse (Stolac, Diana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Visoka učiteljska škola u Gospiću
Profili:
Vesna Grahovac-Pražić
(autor)