Pregled bibliografske jedinice broj: 410806
Agrokor: Između političkog kapitalizma i ekonomskog liberalizma
Agrokor: Između političkog kapitalizma i ekonomskog liberalizma // Kapitalizam i socijalna integracija / Čengić, Drago (ur.).
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 2008. str. 89-111
CROSBI ID: 410806 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Agrokor: Između političkog kapitalizma i ekonomskog liberalizma
(Agrokor: Betweeen political capitalism and economic liberalism)
Autori
Petrović, Nikola
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kapitalizam i socijalna integracija
Urednik/ci
Čengić, Drago
Izdavač
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Grad
Zagreb
Godina
2008
Raspon stranica
89-111
ISBN
978-953-666-56-0
Ključne riječi
Agrokor, politički kapitalizam, ekonomski nacionalizam, ekonomski liberalizam
(Agrokor, political capitalism, economic nationalism, economic liberalism)
Sažetak
U radu se na studiji slučaja koncerna Agrokor, najveće hrvatske privatne kompanije, prikazaju neka obilježja nastanka i današnjeg stanja hrvatskog kapitalizma. U studiji slučaja se koristi analiza Agrokorovog predstavljanja u javnosti, kao i analiza stavova koju o koncernu imaju mediji, stručnjaci, kao i konkurentska poduzeća. Prikazuje se u kojem je društvenom i gospodarskom kontekstu tvrtka nastala i kako se prilagođavala promjenama konteksta. Analiza ideološkog diskursa pokazuje da je promjena ideološkog diskursa korištenog u Agrokoru određena promjenom konteksta u kojem posluje. No s porastom moći i utjecaja koju tvrtka posjeduje raste i mogućnost korištenja ideološkog diskursa koji ne prati u potpunosti promjenu konteksta. To se posebno odnosi na korištenje diskursa ekonomskog nacionalizma i ekonomskog liberalizma. U analizi Agrokorove prezentacije poseban je naglasak usmjeren na legitimaciju poduzetništva, jer su krupni poduzetnici kroz proces privatizacije i "tajkunizacije" postali jedna od najnepopularnijih društvenih grupa u Hrvatskoj. Velik broj zaposlenih i njihov stalan porast, dobri odnosi s vodećim sindikatima, medijsko ograničavanje "isticanja potrošnje” predsjednika koncerna, transformacija koncerna u jednog od rijetkih "naših regionalnih igrača” učinili su Agrokor u hrvatskoj javnosti pozitivnim primjerom krupnog poduzetništva. Ispunjavajući uglavnom sve varijable koncepta "modernizacijskog potencijala” čini se da je Agrokorov "modernizacijski potencijal” neupitan i vrlo visok. Ipak analiza stavova konkurentskih tvrtki implicira da jedna od varijabli ovog koncepta i to ona "društvene obzirnosti poduzeća” nije u potpunosti ispunjena. Pitanje je dakle kako Agrokorov modernizacijski potencijal utječe na modernizacijski potencijal ostalih konkurentskih tvrtki tj. smanjuje li ga otežavajući tržišno natjecanje. Zato je obrađen problem nelikvidnosti, kao i problem akcija protiv konkurentskih kompanija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
100-1001172-3041 - Društveni akteri znanstvenog i tehnološkog razvoja (Šuljok, Adrijana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Profili:
Nikola Petrovic
(autor)