Pregled bibliografske jedinice broj: 410184
Učenje u situacijama s pozitivnim i negativnim potkrjepljenjem: provjera Grayevog modela ličnosti
Učenje u situacijama s pozitivnim i negativnim potkrjepljenjem: provjera Grayevog modela ličnosti, 2009., magistarski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 410184 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učenje u situacijama s pozitivnim i negativnim potkrjepljenjem: provjera Grayevog modela ličnosti
(Learning in situations with positive and negative reinforcement: testing Gray's personality model)
Autori
Marinović, Luka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
09.03
Godina
2009
Stranica
116
Mentor
Bratko, Denis
Ključne riječi
anksioznost; impulzivnost; potkrjepljenje; učenje
(anxiety; impulsivity; reinforcement; learning)
Sažetak
Prema teoriji osjetljivosti na potkrjepljenja dva su osnovna sustava koja determiniraju ponašanje. Jedan je sustav bihevioralne inhibicije (BIS) koji inhibira aktualno ponašanje, olakšava procesiranje informacija i producira strah. Ovaj sustav se nalazi u osnovi anksioznosti, a se aktivira se u prisustvu uvjetovanih podražaja kazne, izostanka nagrade ili nepoznatih podražaja. Drugi je sustav bihevioralne aktivacije (BAS) koji producira impulzivnost, a aktivira se u prisustvu uvjetovanih podražaja nagrade i izbjegavanja kazne. Zbog navedenog najveću motivacijsku važnost za visoko anksiozne osobe predstavljaju averzivni podražaji (odnosno njihovo izbjegavanje) pa će u takvim situacijama i bolje učiti u odnosu na nisko anksiozne. Najveću motivacijsku važnost za impulzivne osobe imaju apetitivni podražaji (odnosno njihovo konzumiranje), pa će visoko impulzivni u takvim situacijama bolje učiti, u odnosu na nisko impulzivne. Cilj ovoga istraživanja bio je provjeriti te pretpostavke. Uz to provjerene su i značajnosti razlika u očekivanjima i u subjektivnoj procjeni težine zadatka. Ispitivanje je provedeno na četiri skupine ispitanica, odnosno visoko i nisko anksioznima, te visoko i nisko impulzivnima. U skladu s očekivanjima utvrđeno je da visoko anksiozne ispitanice u odnosu na nisko anksiozne bolje uče samo u situacijama sa signalima kazne i izostanka nagrade. Uz to, utvrđeno je da visoko anksiozne ispitanice očekuju manje uspjeha u situacijama s averzivnim motivacijskim kontekstom. Nije pronađena značajna razlika u subjektivnim procjenama težine zadatka između visoko i nisko anksioznih ispitanica. Sve su grupe procijenile značajno težom situaciju kazne. Suprotno očekivanjima, nisu pronađene značajne razlike između visoko i nisko impulzivnih ispitanica u nijednoj ispitivanoj varijabli (učinak, očekivanja, subjektivna procjena težine). Dobiveni rezultati razmatrani su kroz nekoliko različitih perspektiva, počevši od nejasnoća vezanih za samu koncepciju impulzivnosti, preko prirode BAS-a, pa do problematike vezane za formiranje pozitivnog motivacijskog konteksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1399 - Genetski i okolinski doprinos razvoju ličnosti (Bratko, Denis, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb