Pregled bibliografske jedinice broj: 408309
Razlike u školskom samopoimanju kod učenika srednjih škola
Razlike u školskom samopoimanju kod učenika srednjih škola, 2009., diplomski rad, Odjel za psihologiju, Zadar
CROSBI ID: 408309 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razlike u školskom samopoimanju kod učenika srednjih škola
(Differences in academic self-concept between students of different secondary schools)
Autori
Marić, Nikolina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar
Datum
05.06
Godina
2009
Stranica
82
Mentor
Sorić, Izabela
Ključne riječi
školsko samopoimanje; školska samoefikasnost; inteligencija; BFLPE-efekt
(academic self-concept; academic self-efficacy; intelligence; BFLPE-effect)
Sažetak
Brojna su istraživanja u inozemstvu konzistentno pokazala da učenici u selektivnim obrazovnim okruženjima imaju niže školsko samopoimanje u odnosu na jednako sposobne učenike koji se obrazuju u neselektivnim okruženjima, odnosno, da dolazi do tzv. « ; big-fish-little-pond» ; efekta (BFLPE). Obzirom da je razvoj pozitivnog samopoimanja važan ishod školovanja, cilj ovog istraživanja bio je provjeriti osnovnu postavku BFLPE modela na učenicima u zadarskim srednjim školama, te ispitati postoje li razlike u školskom samopoimanju između gimnazijalaca i učenika strukovnih srednjih škola izjednačenih po inteligenciji. Ispitivanje je provedeno na učenicima trećih razreda iz tri zadarske srednje škole: opće gimnazije i dvije strukovne škole (N=137). U ispitivanju je primjenjena Rosenbergova skala samopoštovanja, Self-efficacy Questionnaire for Children - SEQ-C (Muris, 2001), Subskala Školske kompetencije iz Self-Perception Profile for Children – PCSC (Harter, 1985) i Test nizova, konstruiran za mjerenje fluidne inteligencije (TN-20) (Pogačnik, 1994). Provedene analize pokazale su da među učenicima istih intelektualnih sposobnosti, iz selektivnih i neselektivnih školskih okruženja, nema razlike u školskom samopoimanju, međutim, učenici selektivnih škola imaju značajno viši školski uspjeh, procjenjuju veći broj učenika u razredu inteligentnijima od sebe te smatraju da je inteligencija manje važna za uspjeh u školovanju. Prosjek školskog uspjeha razreda/škole negativno doprinosi akademskoj samoefikasnosti i školskoj kompetenciji učenika, odnosno njegovom školskom samopoimanju, dok je doprinos individualnog školskog uspjeha navedenim varijablama značajno pozitivan. Prosjek školskog uspjeha škole značajno negativno doprinosi i samoprocjeni inteligencije učenika u odnosu na ostale učenike u razredu, emocionalnoj samoefikasnosti učenika, te njegovom općem samopoštovanju, dok individualni školski uspjeh učenika ima pozitivan doprinos samo za emocionalnu samoefikansnost. Viša prosječna razina intelektualnih sposobnosti škole/razreda ima negativan prediktivni utjecaj na samopoštovanje učenika i njegovu samoprocjenu inteligencije u odnosu na ostale učenike u razredu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-1301676-0821 - Medijacijska uloga emocija u procesu samoregulacije učenja (Sorić, Izabela, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Izabela Sorić
(mentor)