Pregled bibliografske jedinice broj: 407217
Oštećenje grafemskog spremnika i agrafija : prikaz slučaja
Oštećenje grafemskog spremnika i agrafija : prikaz slučaja // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 44 (2008), 2; 51-61 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 407217 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Oštećenje grafemskog spremnika i agrafija : prikaz slučaja
(Graphemic buffer impairment and agraphia : a case study)
Autori
Leko, Ana ; Brestovci, Behlul
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 44
(2008), 2;
51-61
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
agrafija; afazija; grafemski spremnik; pisanje
(agraphia; aphasia; graphemic buffer; writing)
Sažetak
Ovo istraživanje je usmjereno na ispitivanje karakteristika pisanja kod osobe s afazijom uzrokovanom meningoencefalitisom, te na važnost odgovarajuće, kontinuirane logopedske terapije koja bi trebala dovesti do poboljšanja u pisanju. Opsežno procjenjivanje pisanja uključuje ispitivanje spontanog pisanja, pisanje imenovanih predmeta, pisanje po diktatu i prepisivanje. U ovom ispitivanju primijenjene su varijable za ispitivanje pisanja, preuzete iz Boston Testa za Dijagnosticiranje Afazija (BDAE, Goodglass and Kaplan, 1983). Pisanje se ispitivalo kod J. K. (26 godina) oboljelog od meningoencefalitisa koji je uzrokovao afaziju. Rezultati prve logopedske procjene ukazivali su na globalnu afaziju. Logopedska procjena učinjena je ponovno nakon pet mjeseci. Kroz tih pet mjeseci, ispitanik je tijekom prva dva mjeseca imao logopedsku terapiju 1 - 2 puta tjedno, a kasnije je imao logopedske vježbe svaki dan u trajanju od pola sata. Primjenom BDAE utvrđeno je da ispitanik ima Brocinu afaziju. Na svim ispitivanim varijablama, osim varijable Prepoznavanje riječi (PREPRI), ispitanik je postigao bolje rezultate u odnosu na prvo ispitivanje. Za vrijeme drugog ispitivanja često bi sam uočio pogrešku jer bi više puta za redom izgovarao riječ i sam sebe na taj način kontrolirao i pokušavao bi ispraviti pogrešku. Najčešće su upravo ti pokušaji ispravaka rezultirali dodavanjima, zamjenama i izostavljanjima slova. Na temelju dobivenih rezultata i prikazanih pogrešaka mogli bi zaključiti da se kod ispitanika radi o oštećenju „ grafemskog spremnika“ (eng. Graphemic Buffer Impairment). Budući da je pisanje složeni čin koji ujedinjuje mnoštvo kognitivnih, lingvističkih i perceptualno-motoričkih procesa za dobro isplaniranu terapiju potreban je individualni pristup i detaljna logopedska procjena pisanja kako bi se dobio što bolji uvid u procese i mehanizme pisanja koji su oštećeni, ali isto tako i uvid u one koji su sačuvani.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- EMBASE (Excerpta Medica)
- PsychINFO
- Sociological Abstracts
- ERIH
- Health Education Abstracts
- Scopus
- Sociology of Education Abstracts
- Special Education Needs Abstracts