Pregled bibliografske jedinice broj: 405733
Buducnost naplate cestarine
Buducnost naplate cestarine // 33 Strucni seminar o signalizaciji, opremi, obnovi, odrzavanju cesta i sigurnosti u prometu
Poreč, Hrvatska, 2009. str. 101-105 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), stručni)
CROSBI ID: 405733 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Buducnost naplate cestarine
Autori
Stanković, Milan ; Pilih, Zvonimir ; Jagatić, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni
Izvornik
33 Strucni seminar o signalizaciji, opremi, obnovi, odrzavanju cesta i sigurnosti u prometu
/ - , 2009, 101-105
Skup
33 Strucni seminar o signalizaciji, opremi, obnovi, odrzavanju cesta i sigurnosti u prometu
Mjesto i datum
Poreč, Hrvatska, 2009
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
cestarina; enc; naplata
Sažetak
Tehnologija naplate cestarine uvelike se promjenila od vremena kad su se isključivo koristili tradicionalni cestarinski prolazi. U prvoj su fazi automatizacije uvedeni automati za ubacivanje kovanica, te mogućnost plaćanja karticama (kreditna, pretplatna i sl.) na naplatnoj kućici. Tada se u osamdesetim godinama pojavio koncept elektronske naplate cestarine (ENC).To je bio zaista veliki skok.Mnogim je naplatnim agencijama bila potpuno strana ideja da se cestarina naplućuje bez fizičke razmjene nečeg opipljivog – novčanica, kovanica, žetona lil nečeg drugog.Ako ništa drugo, što bi tada mogli brojati u podzemnim prostorijama ispod naplatnih kućica?U stvari, prva tvrtka koja je predložila takav sustav, Amtech System iz Dallasa, sada spojena sa TransCore-om, nije baš primljena s oduševljenjem tako da je prvi takav sustav morala instalirati o svom trošku da bi dokazala njegovu funkcionalnost. Ubrzo se sustav pokazao vrlo uspješnim. Dakle, sustav ENC vrlo brzo se proširio, i počeo koristiti praktički svugdje.Prednosti i pogodnosti tog sustava danas su dobro poznate pa se pravom može reći da je u ovo naše „ moderno doba“ ušao u standardnu uporabu.U elektronskom sustavu naplate cestarine, za protok informacija između vozila i uređaja koji se nalazi uz prometnicu, koristi se komunikacijski sustav DSRC.Treba međutim napomenuti da je tradicionalni DSRC koji se koristio u početku u elektronskoj naplati cestarine nudio prilično skromne usluge radiskog prijenosa podataka.Razvojem DSRC-a prijenos podataka je bitno poboljšan i sada radi na jedinstvenoj frekvenciji od 5, 8 GHz. Ovaj prijelaz sa cestarinskih prolaza a elektronsku naplatu cestarine temeljio se na jasnoj poslovnoj viziji – tako su htjeli smanjiti troškove naplate cestarine.Prema tom novom pogledu na cestovno financiranje, svako ulaganje u gradnju cesta trebalo bi početi donositi dobit za 10 do 15 godina, umjesto 20 ili 30 godina što je slučaj u tradicionalnim sustavima.Kao i u mnogim drugim sektorima, i ovdje se automatizacija smatra sredstvom za smanjenje operativnih troškova i za brže ostvarivanje dobiti. Vjerovali ili ne, neki ljudi danas govore da su sustavi bazirani na DRSC-u „ stara tehnologija“ .Iako su ti sustavi isuviše novi da bi se nazivali starima, trebamo biti realni:danas se tehnologija mijenja velikom brzinom.Naravno „ staro“ može značiti i „ isprobano“ tj.“ dokazano“ .Sustavi naplate bazirani na DSRC-u promjenjuju se širom svijeta, i koliko je poznato, oni uspješno obavljaju sve zadatke koji se pred njih postavljaju.Vrlo su precizni i pouzdani, a cijena njihovog održavanja je povoljna.Većina naplatnih agencija rekla bi da su ti sustavi isplativi.Korisnici su takiđer zadovoljni jer plaćaju malo lil ništa za pogodnosti koje im nudi ENC tehnologija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA
Projekti:
135-1352586-2589 - Planiranje i upravljanje gradskim i prigradskim prometom
Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb