Pregled bibliografske jedinice broj: 403519
Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta
Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta // XVI. Dani psihologije u Zadru: Sažetci radova / Vulić-Prtorić, Anita ; Ćubela Adorić, Vera ; Proroković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2008. str. 40-40 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 403519 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Apsolutna i relativna točnost metakognitivnih procjena o razumijevanju narativnog i ekspozitornog teksta
(Absolute and relative accuarcy of metacognitve judgemnts of narrative and expository text comprehension)
Autori
Bajšanski, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVI. Dani psihologije u Zadru: Sažetci radova
/ Vulić-Prtorić, Anita ; Ćubela Adorić, Vera ; Proroković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2008, 40-40
ISBN
978-953-7237-34-9
Skup
XVI. Dani psihologije u Zadrz
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29.05.2008. - 31.05.2008
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
metakognicija; razumijevanje teksta; relativna točnost; apsolutna točnost
(metacognition; text comprehension; relative accuracy; absolute accuracy)
Sažetak
Nadgledanje razumijevanja je komponenta metakognicije u domeni čitanja. Jedan od načina ispitivanja nadgledanja razumijevanja je putem procjena o razumijevanju: ispitanici čitaju više tekstova, procjenjuju koliko su ih razumjeli, a te se procjene uspoređuju s rezultatom na zadacima razumijevanja. U mnogim je istraživanjima dobiveno da je točnost ovakvih procjena niska. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati točnost procjena o razumijevanju prikupljenih nakon čitanja teksta i prije rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja, kao i točnost procjena o izvedbi prikupljenih nakon rješavanja zadataka. U istraživanju je sudjelovalo 69 studenata Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci. Ispitanici su čitali 6 ekspozitornih i 6 narativnih tekstova, a razumijevanje je svakoga teksta ispitano pomoću 8 zadataka višestrukog izbora (od čega 4 zadataka koji se odnose na specifične informacije iz teksta i 4 tematska zadatka) i 4 zadatka otvorenog tipa. Nakon čitanja svakog teksta prikupljene su procjene razumijevanja teksta, točnosti rješavanja zadataka, kao i specifične procjene rješavanja zadataka višestrukog izbora i zadataka otvorenog tipa. Nakon rješavanja zadataka prikupljene su procjene o izvedbi i procjene o rješavanju zadataka višestrukog izbora i otvorenog tipa. Kao mjera relativne točnosti za svakoga su ispitanika izračunate gama korelacije između svake pojedine procjene i izvedbe na zadacima razumijevanja, a kao pokazatelji apsolutne točnosti korištene su krivulje kalibracije i indeks pristranosti koji ukazuje na tendenciju prema precjenjivanju ili podcjenjivanju. Procjene nakon čitanja pokazale su umjerenu relativnu točnost, dok je točnost procjena nakon rješavanja zadataka razumijevanja bila viša. Kod ekspozitornih tekstova dobivene su najviše korelacije između procjena i rezultata na zadacima otvorenog tipa, dok su kod narativnih tekstova te korelacije bile najviše kod tematskih zadataka višestrukog izbora. Krivulje kalibracije i indeks pristranosti ukazuju na općenitu blagu tendenciju prema podcjenjivanju kod obje vrste tekstova. Nije dobiveno značajno poboljšanje u apsolutnoj točnosti procjena prikupljenih nakon čitanja i nakon rješavanja zadataka razumijevanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Igor Bajšanski
(autor)