Pregled bibliografske jedinice broj: 400735
Trening sažimanja narativnih i ekspozitornih tekstova u okviru redovne nastave
Trening sažimanja narativnih i ekspozitornih tekstova u okviru redovne nastave // 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Ljubotina, D. ; Kamenov, Ž ; Mikac, U ; Urch, D. (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2009. str. 80-80 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 400735 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Trening sažimanja narativnih i ekspozitornih tekstova u okviru redovne nastave
(Training of summarization of narrative and expository text within regular curriculum)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
19. Dani Ramira i Zorana Bujasa
/ Ljubotina, D. ; Kamenov, Ž ; Mikac, U ; Urch, D. - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2009, 80-80
ISBN
978-953-175-339-5
Skup
19. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 22.04.2009. - 25.04.2009
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
razumijevanje kod čitanja; sažimanje; narativni tekst; ekspozitorni tekst
(reading comprehension; summarization; narrative text; expository text)
Sažetak
Sažimanje predstavlja jednu od najučinkovitijih strategija čitanja i učenja. U mnogim je istraživanjima utvrđeno da sažimanje unaprijeđuje razumijevanje teksta i pomaže učeniku da nadgleda vlastito razumijevanje. Također je utvrđeno da učenici mogu unaprijediti vještinu sažimanja i postignuće ako ih se poduči kako sažimati. Cilj je ovog istraživanja bio provjeriti može li se treningom ostvariti napredak u vještini sažimanja tipičnoj za vrstu teksta i u kojoj mjeri se može ostvariti transfer na drugu vrstu teksta ako trening provodi učitelj u sklopu redovne nastave. U istraživanju su sudjelovali učenici četiri četvrta razreda (N = 86) dvije osnovne škole u Rijeci. Prije i nakon treninga je ispitano sažimanje i razumijevanje narativnog i ekspozitornog teksta. Trening sažimanja su provodile učiteljice s cijelim razredima tijekom dva mjeseca na deset tekstova iz čitanke hrvatskog jezika i udžbenika prirode i društva. S jednim razredom se trening provodio na narativnim tekstovima, s drugim na ekspozitornim tekstovima, a s trećim razredom i s jednom i s drugom vrstom teksta. Četvrti je razred bio kontrolna skupina s kojom se nije provodio trening. Trening se temeljio na principu postepenog prijenosa odgovornosti kroz demonstraciju vještine, vođenu vježbu, samostalnu vježbu i na kraju primjenu naučene vještine. Rezultati pokazuju da se napredak u sažimanju narativnog teksta ostvaruje samo kod loših čitača i ako je uvježbavano sažimanje upravo te vrste teksta, dok je za sažimanje ekspozitornog teksta ostvaren napredak svih učenika u svim grupama. Pozitivni učinak treninga na razumijevanje teksta utvrđen je samo kod učenika koji su uvježbavani u sažimanju narativnog teksta. Rezultati pokazuju da učiteljice mogu učinkovito učenike četvrtih razreda poučiti sažimanju u okviru redovne nastave i to posebno sažimanju narativnih tekstova, te da se taj učinak može u određenoj mjeri transferirati i na sažimanje ekspozitornog teksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka