Pregled bibliografske jedinice broj: 400300
Nekonvencionalne oblike pouka
Nekonvencionalne oblike pouka // Skripta 3 : Zbornik za učitelje slovenščine kot drugega/tujega jezika / / Bešter, Marja (ur.).
Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko Univerze v Ljubljani, 1999. str. 79-90
CROSBI ID: 400300 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nekonvencionalne oblike pouka
Autori
Požgaj Hadži, Vesna ; Benjak, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Skripta 3 : Zbornik za učitelje slovenščine kot drugega/tujega jezika /
Urednik/ci
Bešter, Marja
Izdavač
Center za slovenščino kot drugi in tuji jezik Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko Univerze v Ljubljani
Grad
Ljubljana
Godina
1999
Raspon stranica
79-90
ISBN
961-227-005-9
Ključne riječi
nekonvencionalni oblik nastave, stvaralačka ličnost učenika, načini, metode, sredstva
Sažetak
Rad uspostavlja novi termin – nekonvencionalni oblik nastave. On je, prije svega, nekonvencionalan po cilju (namjeni) i organizaciji. On je to prvenstveno po svom cilju (svrsi) i po organizaciji. Cilj mu možemo odrediti u smislu unapređivanja učenikove stvaralačke ličnosti. Stvaralačka ličnost (kreativan pojedinac), kako ju definiraju noviji istraživački projekti, odlikuje se specifičnim osobinama koje joj omogućuju stvaranje proizvoda od šireg društvenog značenja. To se stvaranje mora odvijati u odgovarajućim okolnostima, tj. moraju postojati povoljni stvaralački uvjeti za njegovo provođenje. U srednjoj školi (gimnaziji) te su okolnosti, zbog objektivnih, (satnica, raspored sati i sl.), a često i zbog subjektivnih razloga (nezainteresiranost učitelja i sl.), daleko od zadovoljavajućih. Događa se tako da se specifične stvaralačke osobine (crte) učenikove ličnosti (čiji su parametri: samostalnost, spontanost, prirodnost, originalnost, osobnost) u srednjoškolskom odgojno-obrazovnom procesu zanemaruju, što dovodi do "okoštavanja" školskog sustava. Svrha je nekonvencionalnih oblika nastave uspostaviti, u promišljenom i domišljenom sustavu, uvjete za razvijanje stvaralačke djelatnosti učenika, predložiti načine, metode i sredstva za njegovo odvijanje u okolnostima i prostorima koji nisu uobičajeni. Specifičnost nekonvencionalnih oblika nastave ogleda se, osim po ciljevima i svrsi, i u organizacijskim osobinama. Dozvoli li se učenicima da postanu aktivni sudionici u odlučivanju teme i mjesta izvođenja nastave, tada ćemo ustanoviti da su njihove želje i zahtjevi često vezani uz teme o kojima nisu dovoljno saznali u školi i uz prostore udaljene od školske zgrade. Dodamo li tome zahtjev za sudjelovanjem učenika - na razini razreda - u smislu preuzimanja aktivne uloge u planiranju određenih aktivnosti, tada se približavamo onim oblicima nastave koje smo nazvali nekonvencionalnim. Kao primjer jedne od mogućnosti organiziranja i izvođenja nekonvencionalnog oblika nastave, u radu su predstavljeni a) prikaz projekta "Sveti Petar u Šumi - baština koju valja upoznati i sačuvati", što smo ga realizirali šk. g. 1993/94. s učenicima III. razreda matematičke gimnazije Srednje škole "Vladimir Gortan" iz Buja i b) stručna ekskurzija « ; Putovima glagoljaša po Istri» ; na koju smo poveli studente ljubljanske slavistike u ljetnom semestru 1996/97.
Izvorni jezik
Slv
Znanstvena područja
Filologija