Pregled bibliografske jedinice broj: 399277
Petfaktorski model ličnosti i dimenzije pojma o sebi
Petfaktorski model ličnosti i dimenzije pojma o sebi // "19 Dani Ramira i Zorana Bujasa" Program i sažeci priopćenja / Ljubotina, Damir ; Kamenov, Željka ; Mikac, Una ; Urch, Dražen (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 2009. str. 135-135 (predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 399277 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Petfaktorski model ličnosti i dimenzije pojma o sebi
(Five factor model of personality and dimensions of self-concept)
Autori
Marušić, Iris ; Pavin Ivanec, Tea ; Vizek Vidović, Vlasta
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
"19 Dani Ramira i Zorana Bujasa" Program i sažeci priopćenja
/ Ljubotina, Damir ; Kamenov, Željka ; Mikac, Una ; Urch, Dražen - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, 2009, 135-135
ISBN
978-953-175-339-5
Skup
19 Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 22.04.2009. - 25.04.2009
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
petfaktorski model ličnosti; samopoimanje; akademsko samopoimanje
(five-factor model of personality; self-concept; academic self-concept)
Sažetak
Tijekom posljednjih dvadesetak godina petfaktorski je model ličnosti postao standardni način definiranja temeljnih dimenzija ličnosti u istraživačkoj praksi. Istodobno, u području pojma o sebi višedimenzionalni pristup je s vremenom pokazao brojne prednosti nad jednodimenzionalnim, globalnim mjerama samopoimanja. Oba su modela predmet vrlo intenzivnog interesa istraživača, a njihova teorijska određenja kao i mjesto u ukupnoj taksonomiji ličnosti upućuju na jasna preklapanja. Usprkos tome, empirijski podaci o njihovoj međusobnoj povezanosti još uvijek su vrlo oskudni (Marsh i sur, 2006). Naše je istraživanje imalo za cilj dovesti u vezu pet temeljnih dimenzija ličnosti i pojedine elemente pojma o sebi na uzorku od 125 studentica i studenata prve godine Učiteljskog fakulteta u Zagrebu. U istraživanju su primijenjeni BFI (John & Srivastava, 1999) koji procjenjuje pet faktora ličnosti, te aspekti akademskog, verbalnog i općeg samopoimanja, te samopoimanja u području rješavanja problema iz upitnika za mjerenje višedimezionalnog pojma o sebi SDQ III (Marsh & O'Neill, 1984). Korelacijska analiza upućuje na značajno preklapanje temeljne ličnosti i samopoimanja. Svih pet dimenzija ličnosti umjereno korelira s ispitivanim aspektima pojma o sebi, a neke od njih se pokazuju i značajnim prediktorima pojedinih aspekata samopoimanja u regresijskoj analizi. Ekstraverzija se pokazala značajnim prediktorom verbalnog samopoimanja i općeg samopoštovanja, ugodnost značajno predviđa akademsko samopoimanje, savjesnost je pozitivan prediktor akademskog samopoimanja, samopoimanja u području rješavanja problema te općeg samopoštovanja, a otvorenost verbalnog samopoimanja i samopoimanja u području rješavanja problema. Ovakvi rezultati upućuju na pretpostavku da su temeljne osobine ličnosti povezane s različitim akademskim varijablama. Moguće je da je ta povezanost posredovana upravo odnosom osobina ličnosti i samopoimanja, te bi obje domene ličnosti trebalo uključiti u daljnja istraživanja različitih akademskih ishoda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
100-1001677-0880 - Profesionalni razvoj učitelja tijekom inicijalnog obrazovanja i pripravništva (Vizek Vidović, Vlasta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb