Pregled bibliografske jedinice broj: 397843
Rezultati pokusa i simbolički jezik
Rezultati pokusa i simbolički jezik // XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : knjiga sažetaka / Novak, Predrag (ur.).
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) ; Hrvatsko kemijsko drustvo, 2009. str. 305-305 (poster, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 397843 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rezultati pokusa i simbolički jezik
(Results of the Experiment and the Language of
Symbols)
Autori
Judaš, Nenad ; Vrkljan, Petar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : knjiga sažetaka
/ Novak, Predrag - Zagreb : Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) ; Hrvatsko kemijsko drustvo, 2009, 305-305
ISBN
978-953-6894-38-3
Skup
XXI. Hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera
Mjesto i datum
Trogir, Hrvatska, 19.04.2009. - 22.04.2009
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
razvijanje nastavne strategije ; rezultati pokusa ; kemijski simboli
(development of the teaching strategy ; results of the experiment ; chemical symbols)
Sažetak
Tijekom nastave kemije u osnovnoj školi učenici se susreću s mnogim problemima, a najveći od njih najvjerojatnije je učenje o stranim pojmovima na stranome jeziku. O čemu govorimo? U praksi, učenici se susreću s nepoznatim kemijskim fenomenima za koje nemaju već unaprijed izgrađen riječnik niti im je poznat cijeli niz pojmova i odnosa kojima bi ga mogli opisati i razjasniti. S druge strane, kemijski jezik kojim govore nastavnici učenicima je stran (posebice ukoliko nastavnici govore slengom struke). Simbolički jezik kojim se koriste kemičari odnosi se na svijet atoma i molekula, a ne na makrosvijet. Na žalost, nastavnička usta, kao i naši udžbenici, prečesto zrače tumačenja na razini makrosvijeta. To učenike još više zbunjuje. Upravo zato R. Gillespie piše: "Dok tumačite kemiju, neprestano naglašavajte vezu između makrosvijeta opažanja i submikroskopskog svijeta atoma i molekula!" [1] Svaki nas pokus, u principu, vodi u sva područja kemije (i fizike). Ipak, nisu svi pokusi jednako prikladni za određene nastavne ciljeve. Osmislili smo radionicu za koju smo odabrali prikladne pokuse na temelju kojih je moguće organizirati nastavu s ciljem svladavanja navedenih poteškoća: 1. Grijanjem vode u čaši nad plinskim plamenikom istražujemo promjenu agregacijskoga stanja, ali i reakciju nastajanja vode gorenjem ugljikovodika. Slijedi pouka o simboličkom jeziku. 2. Elektroliza vode u Hofmannovom aparatu, mjerenje napona na aparatu nakon završene elektrolize i potom eksplozija pripravljenoga praskavca predstavljaju temelj za tumačenje značenja simbola i jednadžbi kemijske reakcije. 3. Određivanje gustoće materijala od kojeg je izrađen uteg vodi nas do pojma veličinske jednadžbe. 4. Žarenje ljušture školjkaša i zaključci koji se mogu izvesti na temelju tog pokusa vježba su u stjecanju kemijske pismenosti. Puhanje u vodenu otopinu Ca(OH)2 jednako je dobar pokus u tom nastojanju. 5. Kristalizacija natrijeva acetata (ili natrijeva tiosulfata ili limunske kiseline) bitni su pokusi za poučavanje o zasićenosti otopina. [1] Ronald J. Gillespie, J. Chem. Ed. 74(5) (1997) 484-486.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kemija
POVEZANOST RADA
Projekti:
119-0091361-1081 - Evaluacija, razvoj i osuvremenjivanje učenja i poučavanja kemije u Hrvatskoj
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Profili:
Nenad Judaš
(autor)