Pregled bibliografske jedinice broj: 397629
Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih
Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 51 (2008), 99-118 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 397629 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih
(Advertising Agency Imago and Commercial Graphic Design in Croatia in 1920s)
Autori
Magaš, Lovorka
Izvornik
Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti (0553-6707) 51
(2008);
99-118
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
vizualna komunikacija; komercijalni grafički dizajn; oglašavanje; reklama; Imago; art deco; avangarda; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut
(visual communications; commercial graphic design; advertising; advertisments; Imago; art deco; avant-garde; Miroslav Feller; Sergije Glumac; Vladimir Mirosavljević; Anka Krizmanić; Božidar Kocmut)
Sažetak
Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1079 - Hrvatska umjetnost od klasicizma do postmoderne (Maković, Zvonko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Lovorka Magaš Bilandžić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA: Bibliography of the History of Art