Pregled bibliografske jedinice broj: 39565
Primjena inteligentne hipermedijske autorske ljuske u nastavnom sadržaju moj grad - grad SPLIT
Primjena inteligentne hipermedijske autorske ljuske u nastavnom sadržaju moj grad - grad SPLIT , 1998., diplomski rad, Fak. prirodoslovno-mat. znanosti i odgojnih područja, Split
CROSBI ID: 39565 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena inteligentne hipermedijske autorske ljuske u nastavnom sadržaju moj grad - grad SPLIT
(Intelligent Hypermedial Authoring Shell in domain knowledge "My Town, Split)
Autori
Stankov, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fak. prirodoslovno-mat. znanosti i odgojnih područja
Mjesto
Split
Datum
25.09
Godina
1998
Stranica
65
Mentor
Stankov, Slavomir
Neposredni voditelj
Stankov, Slavomir
Ključne riječi
Suvremene informacijske tehnologije; Nastava pomoću računala; Inteligentni tutorski sustavi; Baza znanja
(Modern Information Technology; Computer Aided Instruction; Intelligent Tutoring System; Knowledge base)
Sažetak
Suvremene informacijske tehnologije mijenjaju okolinu cjelokupnog ljudskog djelovanja, pa na taj način i djelovanja u odgoju i obrazovanju. Tehnologije s najvećim doprinosom obrazovanju mogu se svrstati u tri široke kategorije: (1) računalni sustavi i sustavi računalnih mreža, (2) multimedija i (3) mobilni računalni sustavi. U pogledu primjene ovakvih sustava stvorena je i nova obrazovna paradigma i novi način promišljanja o učenju i poučavanju. U vezi s iznesenim osobna računala, stolna i prijenosna, podržana s CD-ROM kao nosiocem informacija, računalne mreže i posebice Internet (na svjetskoj razini) i CARNet - a u Republici Hrvatskoj temelj su novim primjenama u obrazovanju, a to znači i u realizaciji nastavnog procesa.
Za primjenu u ovom radu od navedenih suvremenih informacijskih tehnologija posebice izdvajamo inteligentne tutorske sustave (ITS). ITS nova su generacija sustava namijenjena potpori i poboljšanju procesa učenja i poučavanja. U procesu učenja i poučavanja s inteligentnim tutorskim sustavima nastava je prilagođena individualnim osobinama učenika. Radom s inteligentnim tutorskim sustavom učenik stječe osobnog računalnog učitelja. Računalni je učitelj uvijek raspoložen, nema emocija, učenik pred njim nema potrebe kriti svoje neznanje, slobodno komunicira. Od davnina je znano kako je osobni učitelj uvijek bio privilegija koju su tek rijetki mogli imati - obično najbogatiji. Međutim, tu se situacija iz temelja promijenila. Promijenili su je inteligentni tutorski sustavi i njihova primjena u učenju i poučavanju. No time stvar i ne završava. Danas najviše korišten servis Interneta - World Wide Web (WWW) u vezi s inteligentnim tutorskim sustavima predstavlja sljedeći korak, istina još nedovoljno istražen. Učenici pomoću WWW pretraživača, koji su dislocirani i u pravilu ne zahtijevaju skupu računalnu opremu, biraju područno znanje, scenario poduke i zadatke za rješavanje. U ovim okolnostima udaljeni inteligentni tutorski sustav vodi proces učenja i poučavanja.
Sve navedeno djeluje na ostvarivanje tektonskih pomaka u procesu učenja i poučavanja gdje sve više prevladava: daljinsko učenje, timsko - kolaborativno učenje, individualno istraživanje, redefiniranje statusa učitelja koji od "sveznalice" postaje vodič.
Viziju istraživanja u ovom radu upravo i nalazimo promišljajući o inteligentnim tutorskim sustavima i aktualnoj pripremi, planiranju i realizaciji nastavnih sadržaja metodike prirode i društva (PiD) i to posebice nastavne teme moj grad. Motivacija je nađena u želji da se primjenom inteligentnih tutorskih sustava poboljša nastava metodike prirode i društva u realizaciji nastavne teme Moj grad ili još preciznije grad Split.
Kakav je zapravo tijek savladavanja nastavnih sadržaja potrebnih, a to znači i temeljnih predznanja za provođenje ovakovog istraživanja?
Metodika nastave prirode i društva stručno i metodički osposobljava studente za kritičko promišljanje nastavnih sadržaja iz poznavanja prirode i društva, te praktično ostvarivanje nastavnih cjelina, tema i jedinica. Osnovna su znanja stečena kroz nastavne sadržaje kolegija povijest i zemljopisa.
Cilj i zadaci zemljopisa su istraživanje naseljenog prostora na zemlji i uočavanje odnosa zemljopisnih elemenata i faktora. S obzirom na princip zavičajnosti nastave, učenici se moraju upoznati s osobinama određenih prostora i promjena koje se u njima događaju da bi mogli sudjelovati u njihovu uočavanju. Bez kolegija povijesti snalaženje u društvenim sadržajima predmeta prirode i društva bilo bi otežano. Kroz taj kolegij se sistematiziraju znanja iz povijesti, a stjecanjem novih znanja učitelj se bolje snalazi u poznavanju kako u društvenim prilikama tako i u kulturi naroda.
Kolegij informatike daje temelje za stjecanje znanja o mjestu, ulozi i značenju informatike i računalnih znanosti te povećanju kompetentnosti budućih učitelja u korištenju računala u procesu učenja i poučavanja u školi uopće. Dogradnja ovih znanja provodi se izbornim kolegijem primjena računala u nastavi.
Cilj kolegija primjena računala u nastavi je stjecanje znanja o mjestu, ulozi i značajkama primjene računala u nastavi, u svjetlu odrednica suvremenih računalnih tehnologija te prikupljanje novih znanja i izbora postupaka koje donosi informacijsko društvo.
Metodika obrade nastavne cjeline moj grad, a posebice nastavne teme grad Split, ukazuje na vremenski slijed odvijanja ovih nastavnih sadržaja. Naime, učenik u trećem razredu uči o svojoj republici i županiji, na kraju o svom gradu. Pri realizaciji praktičnog dijela ovih sadržaja uočeno je da (neki) učenici u dovoljnoj mjeri ne znaju s kolikim bogatstvom obiluje njihov grad. Ova spoznaja, kao i sve navedeno u dosadašnjem izlaganju konačno je usmjerila tijek istraživanja provedenog u ovom diplomskom radu.
Argumentaciju uočenog stanja kako učenici nedovoljno poznaju svoj grad potražili smo u anketi koja je provedena sa studentima učiteljskog studija na Fakultetu prirodoslovno matematičkih znanosti i odgojnih područja Sveučilišta u Splitu. Struktura ankete kao i dobiveni rezultati prezentirani su u drugom poglavlju rada.
Raščlanu područnog znanja Moj grad prikazali smo u trećem poglavlju rada. Pripominjemo, da se odstupilo od aktualne literature za korištenje u nastavi od prvog do četvrtog razreda osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Zašto je to učinjeno? Uglavnom u namjeri da se ovi nastavni sadržaji poboljšaju i obrade što cjelovitije. Ovo se može smatrati i kao prijedlog za poboljšanje aktualnih planova i kao poziv na diskusiju.
Četvrto poglavlje rada obuhvaća šetnju gradom Splitom uz pomoć sustava Tutor - Expert System (TEx-Sys). Područno znanje Moj grad - grad Split je pospremljeno u bazi znanja SPLIT. Pripominjemo da je obilato korištena mogućnost povezivanja ovog sustava s mrežnim pretraživačima na Internetu. U tom smislu sve one lokacije na kojima su, za ovaj rad, zanimljivi sadržaji su direktno preuzete i pristupa im se pomoću baze znanja SPLIT. Ovo je jedan od mogućih pogleda nastao kao rezultat istraživanja autorice u tijeku izrade diplomskog rada.
Zaključne su misli u petom poglavlju. Prilog rada prikazuje sadržaj anketnog upitnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
177010
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Split
Profili:
Slavomir Stankov
(mentor)