Pregled bibliografske jedinice broj: 393354
Džez između popularne glazbe i elitne umjetnosti
Džez između popularne glazbe i elitne umjetnosti // Društvena istraživanja, 19 (2010), 6 (110); 1115-1138 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 393354 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Džez između popularne glazbe i elitne umjetnosti
(Jazz between popular and high art)
Autori
Krnić, Rašeljka
Izvornik
Društvena istraživanja (1330-0288) 19
(2010), 6 (110);
1115-1138
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
popularna glazba; elitna umjetnost; popularna kultura; visoka kultura; džez kritika
(jazz; popular music; high art; popular culture; high culture; jazz critique)
Sažetak
Na samom početku svog teksta naslovljenog « Da li je džez popularna glazba?» Simon Frith tvrdi da je vrlo lako odgovoriti na to pitanje. On jednostavno i jasno kaže: « Da! Kraj diskusije.» Međutim, činjenica da oko odgovora na to pitanje nema konsenzusa, ni među teoretičarima, a ni među glazbenicima i publikama, indicira da odgovor ni izdaleka nije tako jednostavan i naglašava kompleksnost džeza kao glazbenog i kulturnog fenomena nastalog početkom dvadesetog stoljeća. Uzimajući u obzir paradoksalnu prirodu džeza i njegov specifični povijesni razvoj, čini se simptomatičnim da su « popular music studies» i « jazz studies» dvije zasebne znanstvene discipline. Iako je dvadesetih i tridesetih godina džez nesumnjivo, u određenim varijantama, imao popularni karakter, neki teoretičari smatraju da je taj njegov aspekt nepravedno zapostavljen u istraživanjima popularne glazbe. S druge strane, džez je također nazivan i « američkom klasičnom glazbom» , a ne masovnim medijima distribuiranom popularnom glazbom, pa bi kao takav trebao biti tretiran kao ozbiljna « visoka» umjetnost. Zagovarači ovakvog pristupa smatraju da džez nije zapostavljen unutar « popular music studies» , već tamo i ne pripada. Neovisno o tome promatramo li povijest džeza evolucijski, kao žanr koji je prešao put od folka do komercijalne zabavne glazbe pa do « ozbiljne» umjetnosti, ili kao stalno promjenjiv dijalektički odnos između avangarde i mainstrema, pitanje njegove definicije i dalje ostaje problematično. U prvom dijelu rada pokušat ću, analizirajući različite pristupe, objasniti zašto je to tako, dok će se drugi dio baviti kulturnom kritikom džeza i pitanjem njegovog vrednovanja kao umjetničke i kulturne prakse, što je, smatram, u pozadini terminoloških i pojmovnih rasprava.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941535-1508 - SOCIJALNA ODRŽIVOST I PROCESI URBANE TRANSFORMACIJE U HRVATSKOJ (Mišetić, Anka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Rašeljka Krnić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus