Pregled bibliografske jedinice broj: 393236
Uloga radnog pamćenja i strategijskog procesiranja u razumijevanju pri čitanju kod djece
Uloga radnog pamćenja i strategijskog procesiranja u razumijevanju pri čitanju kod djece, 2008., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 393236 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga radnog pamćenja i strategijskog procesiranja u razumijevanju pri čitanju kod djece
(The role of working memory and strategic processing in children´s reading comprehension)
Autori
Rončević Zubković, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
19.12
Godina
2008
Stranica
201
Mentor
Kolić-Vehovec, Svjetlana
Ključne riječi
čitanje; razumijevanje; radno pamćenje; kratkoročno pamćenje; strategije; rječnik
(reading; comprehension; working memory; short-term memory; strategies; vocabulary)
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi međuodnose i doprinos različitih kognitivnih čimbenika koji su uključeni u proces razumijevanja pročitanog teksta u mlađoj adolescentskoj dobi. U istraživanju je sudjelovalo 186 učenika sedmih razreda triju osnovnih škola u Rijeci, 98 dječaka i 88 djevojčica. U prvom dijelu ispitivanja učenici su u razrednim odjelima rješavali test rječnika, upitnik strategijskog čitanja, zadatak prepoznavanja nepodudarnih rečenica i zadatak razumijevanja teksta. Drugi dio ispitivanja provodio se individualno, pri čemu su učenici na računalu rješavali zadatke radnog i kratkoročnog pamćenja te se mjerila brzina čitanja. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazuju da samostalni doprinos raspona verbalnog radnog pamćenja objašnjenju varijance razumijevanja pri čitanju ostaje statistički značajan kada se zasebno kontroliraju ostali relevantni čimbenici (rječnik, verbalno kratkoročno pamćenje, te brzina i uspješnost procesiranja u samim zadacima). Kada se u analizu zajedno uvedu sve navedene varijable, raspon radnog pamćenja prestaje biti značajan prediktor razumijevanja. Rezultati dobiveni klaster analizom pokazuju da se mogu razlikovati četiri skupine čitača s obzirom na uspješnost razumijevanja i brzinu čitanja te razvijenost čimbenika relevantnih za vještinu čitanja. Prvi klaster čine loši čitači, koji na svim zadacima postižu ispodprosječne rezultate. Četvrti klaster čine dobri čitači, koji postižu iznadprosječne rezultate na svim varijablama, osim u brzini čitanja koja je prosječna. Drugi i treći klaster čine prosječni čitači (s prosječnim rezultatima u razumijevanju, brzini čitanja, rječniku te prepoznavanju fokusnih riječi i nepodudarnih rečenica). Učenici iz drugog klastera imaju značajno manji raspon kratkoročnog i radnog pamćenja od učenika iz trećeg klastera, ali izvještavaju da češće koriste strategije čitanja od učenika iz trećeg klastera, što ide u prilog teorijama koje naglašavaju važnost upotrebe kompenzacijskih strategija za nadvladavanje ograničenja u rasponu radnog pamćenja (Walczyk i sur., 2001 ; 2007). Testiranjem triju teorijskih modela analizom traga pokazalo se da najbolje pristajanje podacima ima model koji pretpostavlja da je odnos radnog pamćenja i razumijevanja posredovan kratkoročnim pamćenjem i brzinom čitanja s jedne strane i učinkovitim strategijskim procesiranjem na razini rečenice i teksta s druge strane. U testiranom modelu najjači efekt na razumijevanje ima rječnik, zatim slijedi efekt percipirane upotrebe strategija, dok je efekt radnog pamćenja na razumijevanje teksta najmanji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb