Pregled bibliografske jedinice broj: 392497
Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga // Hrvatska revija za rehabilitacijska istra?ivanja, 45 (2009), 1; 15-30 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 392497 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
(Prelinguistic and early linguistic communication: Features of transitional stage in children with perinatal brain lesions)
Autori
Ljubešić, Marta ; Cepanec, Maja ; Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istra?ivanja (1331-3010) 45
(2009), 1;
15-30
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
djeca s pre/perinatalnim ozljedama mozga; predjezična komunikacija; komunikacijske funkcije; komunikacijska sredstva
(children with pre/perinatal brain lesion; prelinguistic communication; communicative functions; communicative forms)
Sažetak
U istraživanju rane komunikacije uglavnom se naglasak stavlja na istraživanje jezičnog razvoja. Period predjezične komunikacije je sustavno zanemarivan. Cilj ovog istraživanja je stoga bio analizirati obilježja intencijske predjezične komunikacije u djece s perinatalnim oštećenjem mozga (klinička skupina) u usporedbi s obilježjima kontrolnih ispitanika u približno istom komunikacijskom razvojnom stadiju. Ispitanici su bili 11 djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga koji su imali uredan razvojni kvocijent, 5 djece s perinatalnim oštećenjem mozga koji su imali usporen kognitivni razvoj, te 5 djece bez dokazanih neurorazvojnih čimbenika rizika. Ispitani su u kasnoj predjezičnoj fazi, odnosno kriterij odabira ispitanika je bio definiran kao ispitna točka 6 mjeseci prije negoli dijete ovlada ekspresivnim vokabularom većim od 50 riječi. Procijenjeni su na varijablama koje se odnose na mentalnu dob, jezično razumijevanje, jezičnu ekspresiju te komunikacijske funkcije i komunikacijska sredstava. Rezultati pokazuju da ispitane skupine u različitoj kronološkoj dobi ulaze u jezičnu fazu komunikacijskog razvoja, a tome prethodi slična razina jezičnog razumijevanja. Nadalje, kliničke skupine u odnosu na kontolnu skupinu komuniciraju za manji broj svrha i jednostavnijim sredstvima. Rezultati upućuju na potrebu preusmjeravanja pažnje i istraživanja na stadij predjezičnog razvoja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Sanja Šimleša
(autor)
Jasmina Ivšac Pavliša
(autor)
Maja Cepanec
(autor)
Marta Ljubešić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts