Pregled bibliografske jedinice broj: 390099
Kosta Strajnić i međuratni odjeci ideje o nacionalnom izrazu u umjetnosti
Kosta Strajnić i međuratni odjeci ideje o nacionalnom izrazu u umjetnosti // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 1 (2008), 32; 319-328 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 390099 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kosta Strajnić i međuratni odjeci ideje o nacionalnom izrazu u umjetnosti
(Kosta Strajnić and the Idea of the National Expression in Art Between the Two Wars)
Autori
Srhoj, Vinko
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 1
(2008), 32;
319-328
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Slikarstvo; 20. stoljeće; Kosta Strajnić; Ivan Meštrović; nacionalni izraz u umjetnosti
(Painting; 20th Century; Croatia; Kosta Strajnić; national expression in art)
Sažetak
Likovni kritičar, konzervator i muzealac Kosta Strajnić (1887.-1977.) značajna je osobnost u vremenu pred Prvi svjetski rat, u međuratnom razdoblju i nakon Drugog svjetskog rata. Strastveni zagovornik ideje o jugoslavenskom nacionalnom izrazu, čak i u vremenu kada je ta ideja doživjela stručna osporavanja i političku kompromitaciju u prvoj Jugoslaviji, svoj je izraziti kritičarski i polemički nerv stavio u službu propagiranja te ideje i veličanja Ivana Meštrovića kao njezina korifeja i gotovo stilogene osobnosti. Pristajući uz ideju Vidovdanskog hrama kao svejugoslavenskog arhitektonskog i skulptorskog Panteona, Strajnić je ukazivao na njegova tvorca Meštrovića kao idealni smjerokaz prema jugoslavenskoj identifikaciji, a ne partikularnom hrvatskom, srpskom ili slovenskom identitetu u umjetnosti. Fokusirajući se na razdoblje zamiranja i osporavanja ideje o zajedničkom nacionalnom stilu u novoj državi, rad se bavi prijelaznim razdobljem Strajnićeve publicističke i kritičke djelatnosti, ustanovljavajući mnoge kontroverze, sporenja i na koncu skretanja Strajnića prema ideji „ čiste umjetnosti“ koja je dovela do oformljavanja tzv. dubrovačke kolorističke škole. Prvi put se raspravlja i o „ podijeljenoj lojalnosti“ u kritičarskim krugovima od kojih je dio smatrao da je moguće stvoriti nacionalni stil samo jugoslavenskih obilježja, a drugi da je to izvedivo tek na podlozi posebnih nacionalnih entiteta u jugoslavenskoj državi. Ustanovljava se i razdjelnica koja Strajnićevo djelovanje gotovo simetrično rascjepljuje na preddubrovačko i dubrovačko, nacionalno-romantičko i internacionalno-modernističko, na Meštrovićev krug i onaj mladih dubrovačkih kolorista ravnodušnih po pitanju nacionalno-patriotskih sadržaja (Dulčić, Masle, Pulitika… )
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-0000000-3374 - Likovna umjetnost i likovna kultura 19., 20. i 21. stoljeća u Dalmaciji (Srhoj, Vinko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Vinko Srhoj
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA Bibliography of the History of Art, Vandouvre-les-Nancy Cedex, Francuska
- Santa Monica, Cal. USA