Pregled bibliografske jedinice broj: 390097
Ekspresionistička dionica u opusu kipara Jurja Škarpe
Ekspresionistička dionica u opusu kipara Jurja Škarpe // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 1 (2007), 31; 283-296 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 390097 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ekspresionistička dionica u opusu kipara Jurja Škarpe
(Expressionist Phase in the Opus of Sculptor Juraj Škarpa)
Autori
Srhoj, Vinko
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 1
(2007), 31;
283-296
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Juraj Škarpa; kiparstvo; modernizam; ekspresionizam; secesija; Ivan Meštrović
(Juraj Škarpa; sculpture; Modernism; Expressionism; Secession; Ivan Meštrović)
Sažetak
Pojava kiparskog djela Jurja Škarpe ranih dvadesetih godina, dijelom je u stručnoj javnosti i kritici prepoznata kao novina, a većinom kao neprihvatljivo zanemarivanje anatomije i proporcija u figurativnoj plastici. Škarpini kiparski deformiteti i iščašenja nerijetko su smatrani neukošću, a psihološke ekscitacije kao nedostatak dobrog ukusa. Škarpino djelo se u ovom radu, ne zanemarujući evidentne nedostatke i torzičnost pojedinih „ nezavršenih“ faza, afirmira kao prva pojava ekspresionizma u skulpturi oslobođena simbolizma, secesije i literarnih predložaka, svojstvenih domaćem ekspresionizmu u njegovim začecima (posebice onom viđenom na izložbama Proljetnog salona). Ekspresionistička dionica u Škarpinu nevelikom opusu, mada je dio kritike ocijenio dijelom koji je ispod razine kiparovih stvarnih mogućnosti, značajna je kao izdvojena i u domaćoj praksi neusporediva ekspresionistička praksa, upravo po svojoj „ sirovosti“ i primordijalnosti iskazivanja uzburkanih osjećanja straha, srdžbe, nasilja, histerije, kako su i naslovljena pojedina djela. Donose se i usporedbe s pojedinim u vremenu srodnim ekspresivnim rješenjima Ivana Meštrovića i Marina Studina, te udaljenije komparacije s kiparima France i Tone Kraljem, Ernstom Barlachom, Antoineom Bourdelleom, te problematizira teza o Škarpi kao začetniku kritičkog realizma u nas prije pojave grupe Zemlja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-0000000-3374 - Likovna umjetnost i likovna kultura 19., 20. i 21. stoljeća u Dalmaciji (Srhoj, Vinko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Vinko Srhoj
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA Bibliography of the History of Art, Vandouvre-les-Nancy Cedex, Francuska
- Santa Monica, Cal, USA