Pregled bibliografske jedinice broj: 379579
Skulptura, altaristika i liturgijska srebrnina u pićanskoj katedrali
Skulptura, altaristika i liturgijska srebrnina u pićanskoj katedrali // Međunarodni znanstveni skup povodom 50. obljetnice osnutka Državnog arhiva u Pazinu i 220. obljetnice ukinuća Pićanske biskupije / Matijašić, Robert (ur.).
Pazin: Državni arhiv u Pazinu, 2008. str. x-xx (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 379579 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Skulptura, altaristika i liturgijska srebrnina u pićanskoj katedrali
(Sculpture, Altars and Silverware in the Cathedral of Pićan)
Autori
Tulić, Damir
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Međunarodni znanstveni skup povodom 50. obljetnice osnutka Državnog arhiva u Pazinu i 220. obljetnice ukinuća Pićanske biskupije
/ Matijašić, Robert - Pazin : Državni arhiv u Pazinu, 2008, X-xx
Skup
Međunarodni znanstveni skup povodom 220. obljetnice ukinuća pićanske biskupije
Mjesto i datum
Pazin, Hrvatska; Gračišće, Hrvatska; Pićan, Hrvatska, 23.10.2008. - 25.10.2008
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Pićan ; katedrala ; Antonio Michelazzi ; srebrnina
(Pićan ; the cathedral ; Antonio Michelazzi ; the silverware)
Sažetak
Svi su postojeći oltari u pićanskoj katedrali nastali tijekom 18. stoljeća te se, osim onog glavnog, ne mogu izravno vezati uz neku značajniju altarističku radionicu. Morfologija postranih oltara iz pićanske katedrale upućuje da je najvjerojatnije riječ o djelima furlanskih altarista prisutnih tijekom 18. stoljeća kako u kontinentalnom dijelu Istre, tako na Hrvatskom primorju. Glavni oltar katedrale iz 1735. ističe se svojom kvalitetom i skulptorskom dekoracijom. On je blizak, kao i skulpture lokalnih zaštitnika obaju svetih Nicefora, altaristici najznačajnijeg riječkog baroknog kipara Antonija Micchelazzija (Gradisca d'Isonzo, 1707. – Rijeka, 1772.), kako je utvrdila još Radmila Matejčić. Problem kvalitativnog diskontinuiteta ovog kipara još nije razjašnjen, a ocrtavanje preciznijih kontura njegova opusa tek predstoji. U ovom kontekstu posebno je važan kipić uskrslog Krista koji se nekada nalazio na vrhu, danas djelomično sačuvanog tabernakula glavnog oltara. Njegova kvaliteta uvjerljivo ukazuje na ruku spomenutog riječkg kipara te može znatno doprinijeti razlučivanju udjela radionice ili pak kasnijih oponašatelja u opusu što je do sada pripisivan Antoniju Micchelazziju. Liturgijska srebrnina nekadašnje stolnice relativno je skromna. U samoj se katedrali nalazi sedam srebrnih visećih svijećnjaka – kandila koji po tipologiji te načinu ukrasa pripadaju mletačkim radionicama 18. stoljeća. U sakristiji kao i u župnoj kući, čuvaju se četiri kaleža također venecijanske settecentističke provenijencije. Najvrijedniji liturgijski predmet je pozlaćena monstranca s biskupskim grbom te s kipićima pićnskih zaštitnika svetih Nicefora. Ona svojom izvanrednom kvalitetom svjedoči o iznimnom dometu ranorenesansnih venecijanskih zlatarskih radionica te joj zasigurno pripada vodeće mjesto među sačuvanom srebrninom nekadašnje pićanske biskupije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1012654-0942 - Slikarstvo i skulptura u Istri i Hrvatskom primorju od 16. do 18. stoljeća (Kudiš, Nina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Damir Tulić
(autor)