Pregled bibliografske jedinice broj: 378950
Pojmovni iskaz: od slikovnoga do govornoga i natrag
Pojmovni iskaz: od slikovnoga do govornoga i natrag // Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo, 50 (1994), 9-10; 47-56 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 378950 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pojmovni iskaz: od slikovnoga do govornoga i natrag
(Conceptual exposition: from pictorial to verbal and reverse)
Autori
Turković, Hrvoje
Izvornik
Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo (0350-1337) 50
(1994), 9-10;
47-56
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
filmska teorija; slikovnost; pojmovnost; dijagramatizacija
(film theory; pictorial; conceptual; diagrammatization)
Sažetak
Veliki ruski filmaš S. Ejzenštejn pokušao je zamisliti film koji će izgledati kao rasprava, koji će zapravo filmovati Marxovu knjigu iz političke ekonomije "Kapital". Temeljne strategije koje je Ejzenštejn popisao u biti su strategije 'dijagramatizacije' konkretne filmske slike i narativnog izlaganja. U članku se razmatraju mogućnosti dijagramatizacije prikazivačke slike, razloge zašto se dijagrami koriste u verbalnim znanstvenim tekstovima, i zašto i dijagrami traže verbalnu potporu. Iako se Ejzenštejn mučio u smišljanju kako da konkretnu naraciju pretvori u apstraktno izlaganje, suvremeni obrazovni i popularno znanstveni film to rješava s lakoćom. Analizira se jedan takav primjer - serija element-filmova Radovana Ivančevića "Perspektive". Zaključak je da je pojmovno izlaganje ne samo moguće, nego naširoko postojeći tip filmskog izlaganja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Napomena
Rad je autorova prilagodba kongresnog izlaganja izvorno pisana na engleskom i objavljena tako pod naslovom: "Pictorial into Conceptual and Reverse" (usp. bibliografsku jedinicu br. 236737).