Pregled bibliografske jedinice broj: 376266
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), 2008., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 376266 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Competition model of language development: on example of language processing in Croatian)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.12
Godina
2008
Stranica
225
Mentor
Kovačević, Melita
Neposredni voditelj
Erdeljac, Vlasta
Ključne riječi
kompeticijski model; ključ; valjanost ključa; jakost ključa; jezični razvoj; sintaktička obrada; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Competition model; cue; cue validity; cue strength; language development; syntactic processing; children with Specific Language Impairment (SLI))
Sažetak
U ovome se radu u sklopu kompeticijskoga modela kao funkcionalno-interaktivnoga modela utemeljenom na ograničenju, opisala sintaktička obrada u djece urednoga jezičnoga razvoja od prvoga do četvrtoga razreda te u devetogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT). S obzirom da isti model naglašava važnost jezičnoga ulaza za jezični razvoj analizirani su govorni i pisani korpusi. Sve tri postavljene nezavisne varijable ovoga istraživanja analizirane su na temelju istih ključeva: padež, živost, broj i slaganje prema broju. Valjanost je tih četiriju ključeva promatrana prvo u ulaznome jeziku, a zatim su ortogonalnim nacrtom oblikovane rečenice na kojima je procijenjena sposobnost sintaktičke obrade kod djece uredna jezičnoga razvoja i djeca s posebnim jezičnim teškoćama. Ispitivanje je provedeno u stvarnome vremenu čime se nastojala simulirati jezična obrada kakvoj su svakodnevno izloženi svi govornici, što znači automatski, nesvjesno i brzo. Na taj je način moguće promatrati kako se s porastom kronološke dobi mijenja jakosti ključeva koja se prema kompeticijskome modelu treba približavati te u jednom trenutku postati istovjetna s valjanosti ključeva hrvatskoga jezika. Podatci ovoga ispitivanja upućuju na sljedeće zaključke: - bez obzira na razlike u ostvarivanju govornog i pisanoga jezika redoslijed je jakosti ključeva isti u oba korpusa ; - s porastom dobi jača vrijednost gramatičkih ključeva pa starija djeca (djeca u trećem i četvrtome razredu) odluku o vršitelju radnje donose isključivo oslanjanjem na te ključeve ; - s porastom dobi jezična obrada u djece postaje sve sličnija obradi odraslih govornika što znači da djeca počinju preispitivati obradu i vlastite odluke ; - djeca s PJT pojedinačno obrađuju jezične ključeve bez da ih stavljaju u međusobne odnose ; - djeca s PJT imaju poteškoća s primjenom jezičnoga znanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet, Zagreb