Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 376266

Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)


Kuvač Kraljević, Jelena
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), 2008., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 376266 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Competition model of language development: on example of language processing in Croatian)

Autori
Kuvač Kraljević, Jelena

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
16.12

Godina
2008

Stranica
225

Mentor
Kovačević, Melita

Neposredni voditelj
Erdeljac, Vlasta

Ključne riječi
kompeticijski model; ključ; valjanost ključa; jakost ključa; jezični razvoj; sintaktička obrada; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)
(Competition model; cue; cue validity; cue strength; language development; syntactic processing; children with Specific Language Impairment (SLI))

Sažetak
U ovome se radu u sklopu kompeticijskoga modela kao funkcionalno-interaktivnoga modela utemeljenom na ograničenju, opisala sintaktička obrada u djece urednoga jezičnoga razvoja od prvoga do četvrtoga razreda te u devetogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT). S obzirom da isti model naglašava važnost jezičnoga ulaza za jezični razvoj analizirani su govorni i pisani korpusi. Sve tri postavljene nezavisne varijable ovoga istraživanja analizirane su na temelju istih ključeva: padež, živost, broj i slaganje prema broju. Valjanost je tih četiriju ključeva promatrana prvo u ulaznome jeziku, a zatim su ortogonalnim nacrtom oblikovane rečenice na kojima je procijenjena sposobnost sintaktičke obrade kod djece uredna jezičnoga razvoja i djeca s posebnim jezičnim teškoćama. Ispitivanje je provedeno u stvarnome vremenu čime se nastojala simulirati jezična obrada kakvoj su svakodnevno izloženi svi govornici, što znači automatski, nesvjesno i brzo. Na taj je način moguće promatrati kako se s porastom kronološke dobi mijenja jakosti ključeva koja se prema kompeticijskome modelu treba približavati te u jednom trenutku postati istovjetna s valjanosti ključeva hrvatskoga jezika. Podatci ovoga ispitivanja upućuju na sljedeće zaključke: - bez obzira na razlike u ostvarivanju govornog i pisanoga jezika redoslijed je jakosti ključeva isti u oba korpusa ; - s porastom dobi jača vrijednost gramatičkih ključeva pa starija djeca (djeca u trećem i četvrtome razredu) odluku o vršitelju radnje donose isključivo oslanjanjem na te ključeve ; - s porastom dobi jezična obrada u djece postaje sve sličnija obradi odraslih govornika što znači da djeca počinju preispitivati obradu i vlastite odluke ; - djeca s PJT pojedinačno obrađuju jezične ključeve bez da ih stavljaju u međusobne odnose ; - djeca s PJT imaju poteškoća s primjenom jezičnoga znanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jelena Kuvač (autor)

Avatar Url Vlasta Erdeljac (mentor)

Avatar Url Melita Kovačević (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Kuvač Kraljević, Jelena
Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), 2008., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Kuvač Kraljević, J. (2008) 'Kompeticijski model jezičnoga usvajanja na primjeru jezične obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezičnoga razvoja i djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena}, year = {2008}, pages = {225}, keywords = {kompeticijski model, klju\v{c}, valjanost klju\v{c}a, jakost klju\v{c}a, jezi\v{c}ni razvoj, sintakti\v{c}ka obrada, djeca s posebnim jezi\v{c}nim te\v{s}ko\'{c}ama (PJT)}, title = {Kompeticijski model jezi\v{c}noga usvajanja na primjeru jezi\v{c}ne obrade u hrvatskome (u djece urednoga jezi\v{c}noga razvoja i djece s posebnim jezi\v{c}nim te\v{s}ko\'{c}ama (PJT)}, keyword = {kompeticijski model, klju\v{c}, valjanost klju\v{c}a, jakost klju\v{c}a, jezi\v{c}ni razvoj, sintakti\v{c}ka obrada, djeca s posebnim jezi\v{c}nim te\v{s}ko\'{c}ama (PJT)}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena}, year = {2008}, pages = {225}, keywords = {Competition model, cue, cue validity, cue strength, language development, syntactic processing, children with Specific Language Impairment (SLI)}, title = {Competition model of language development: on example of language processing in Croatian}, keyword = {Competition model, cue, cue validity, cue strength, language development, syntactic processing, children with Specific Language Impairment (SLI)}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font