Pregled bibliografske jedinice broj: 371935
Psiholingvističke i humanističke odrednice u nastavi hrvatskoga jezika
Psiholingvističke i humanističke odrednice u nastavi hrvatskoga jezika // Drugi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika 2 : konferencijski zbornik = Conference proceedings of The Second Special Focus Symposium on the Early Learning of Croatian Language : proceedings / Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2009. str. 165-186 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 371935 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psiholingvističke i humanističke odrednice u nastavi hrvatskoga jezika
(Psycholinguistic and humanistic aspects in the teaching process of Croatian language)
Autori
Pavličević-Franić, Dunja ; Aladrović, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Drugi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika 2 : konferencijski zbornik = Conference proceedings of The Second Special Focus Symposium on the Early Learning of Croatian Language : proceedings
/ Pavličević-Franić, Dunja ; Bežen, Ante - Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2009, 165-186
ISBN
978-953-7210-18-2
Skup
Specijalizirani znanstveni skup Rano učenje hrvatskoga jezika (2 ; 2008)
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 13.11.2008. - 14.11.2008
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
pozitivna psihologija ; psiholingvistika ; nastava hrvatskoga jezika ; rani jezični razvoj
(positive psychology ; psycholinguistic ; teaching the Croatian language ; early language development)
Sažetak
Pozitivna psihologija povezana je s osjećajem sreće koji ima brojne pozitivne posljedice na pojedinca i društvo u cjelini (Lyubomirsky i Abbe, 2003). Pozitivne emocije proširuju mogućnosti razmišljanja i reagiranja te potiču kreativnost (Fredrickson, 2001). Istraživanja u području pozitivne psihologije pokazuju različite načine na koje odgojno-obrazovne ustanove mogu promicati humanističku edukaciju, toleranciju različitosti, jednakost i otvorene mogućnosti. Nastava je najorganiziraniji dio procesa odgoja i obrazovanja, a temeljna ideja nije u tome da djecu treba učiti što će misliti, nego kako će misliti i djelovati da bi uspješno razvijali sposobnosti refleksivnoga, dijaloškoga i dijalektičkoga mišljenja (Rijavec, 2006). Želeći utvrditi kakve rezultate daje primjena pozitivne psihologije u nastavi hrvatskoga jezika, osobito pri usvajanju gramatičko-pravopisnih sadržaja koji su djeci mlađe školske dobi većinom apstraktni i nezanimljivi, proveli smo istraživanje u četirima osnovnim školama grada Zagreba. Različitim metodama inducirana su stajališta pozitivne psihologije na načelima humanističke edukacije. Ispitanici su bili učenici 4. razreda osnovne škole (N = 100). Nakon održanog sata na temu poticanja jezičnih djelatnosti (slušanje, govorenje, čitanje, pisanje) i obrade leksikološke nastavne jedinice (antonimi), učenici eksperimentalne skupine testirani su upitnikom o zadovoljstvu nastavnim satom i pojedinim elementima kreiranim za potrebe istraživanja. Kontrolnoj grupi učenika, pak, prezentirana je ista nastavna jedinica, ali tradicionalnim pristupom. Učenici su nakon sata također testirani upitnikom procjenjujući elemente takve nastave. Polazna je hipoteza bila da će učenici eksperimentalne skupine kojima su na satu inducirani elementi pozitivne psihologije biti zadovoljniji nastavom te da će pokazati veću kreativnost i veći interes za usvajanje novih gramatičkih sadržajima. Osim učenika, testirani su i učitelji (N = 30). Željelo se utvrditi koliko i kako (ako uopće) primjenjuju spoznaje pozitivne psihologije u nastavi hrvatskoga jezika. Rezultati su obrađeni SPSS programom za statistiku, a instrumenti su bili t-test, F-test, i Pearsonov koeficijent korelacije. Rezultati ovoga istraživanja trebali bi pomoći učiteljima da otkriju spoznaje i djelovanje pozitivne psihologije u nastavnome procesu općenito, a onda i u nastavi hrvatskoga jezika, te da sudjeluju u stvaranju pozitivno usmjerenoga školskoga ozračja u kojemu će materinski hrvatski jezik biti među omiljenim predmetima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Dunja Pavličević-Franić
(autor)