Pregled bibliografske jedinice broj: 371366
Jedan pristup proračunu elastičnog temeljenja brodskih strojeva
Jedan pristup proračunu elastičnog temeljenja brodskih strojeva // Naše more : znanstveni časopis za more i pomorstvo, 55 (2008), 3-4; 127-136 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 371366 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jedan pristup proračunu elastičnog temeljenja brodskih strojeva
(An Approach to Calculation of Marine Machinery Flexible Seating)
Autori
Vulić, Nenad ; Šestan, Ante ; Barle, Jani
Izvornik
Naše more : znanstveni časopis za more i pomorstvo (0469-6255) 55
(2008), 3-4;
127-136
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
brodski strojevi; elastično temeljenje; kritične brzine; Campbellov dijagram
(marine machinery; flexible seating; critical speeds; Campbell diagram)
Sažetak
Brodski porivni i pomoćni strojevi temelje se kruto (na metalnim, ili podlogama od smole) ili elastično (na elastičnim podlogama s gumenim dijelovima). Osnovna je svrha elastičnog temeljenja smanjiti nepovoljan utjecaj vibracija i neposredan prijenos buke izazvane radom strojeva na brodsku konstrukciju. Elastično se temeljenje zbog toga često rabi na putničkim brodovima. Cilj je u ovom radu prikazati pojednostavnjeni postupak proračuna elastičnog temeljenja brodskih strojeva kako bi se olakšao rad projektantima brodskih pogonskih i pomoćnih sustava. Pojednostavnjeni se proračun u osnovi svodi na određivanje statičkih sila u elastičnim podlogama, a zatim i prirodnih frekvencija sustava sa šest stupnjeva slobode, iz kojih se dobivaju kritične brzine vrtnje. Proračun je prikazan matrično (analogno metodi konačnih elemenata za deformabilne sustave) s pojedinostima potrebnim projektantu za samostalan rad. Načelno je prikazana i metodologija proračuna prisilnih prigušenih vibracija, to jest uzbudnih sila i posljedičnih dinamičkih odziva sustava. Doprinos je rada u matrično sažetoj metodologiji proračuna, te u prijedlogu izbjegavanja izračuna uzbudnih sila. Naime, u izvjesnim uvjetima, dostatno je poznavati samo ritam (frekvenciju) uzbude izazvanu radom motora s unutarnjim izgaranjem i brodskoga vijka, a ne i njezinu veličinu ili fazu, te u Campbellovu dijagramu usporediti tu frekvenciju s izračunatim prirodnim frekvencijama sustava. Tako se odlučuje je li složeniji pristup potreban ili ne. Prikazan je primjer rezultata proračuna za porivni sustav više putničkih brodova izgrađenih u domaćem brodogradilištu, uz usporedbu s rezultatima mjerenja iz literature na prvom brodu. Zaključuje se da proračun elastičnog temeljenja ne treba izbjegavati u praksi, što je često, nego primjenom predloženoga jednostavnog postupka provesti potrebne statičke i dinamičke analize. Tako se dovoljno rano u projektnoj fazi mogu predvidjeti i riješiti poteškoće koje je poslije bilo teško otklanjati.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Brodogradnja, Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
023-0692195-1749 - Razvoj metoda proračuna vijeka trajanja konstrukcijskih komponenti (Jelaska, Damir, MZOS ) ( CroRIS)
0120058
120-1201703-1704 - Opterećenje i odziv brodskih konstrukcija (SENJANOVIC, Ivo, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split,
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Compendex (EI Village)
- EMBASE (Excerpta Medica)
- Fluidex (Fluid Engineering Abstracts)
- Geobase
- World Textiles
- Scopus