Pregled bibliografske jedinice broj: 367435
Projekt Johanna Fuchsa za župnu crkvu u Vurberku iz 1772. godine - o autorstvu, predlošcima i crkvama četverolisnog tipa u arhitekturi kasnobaroknog klasicizma
Projekt Johanna Fuchsa za župnu crkvu u Vurberku iz 1772. godine - o autorstvu, predlošcima i crkvama četverolisnog tipa u arhitekturi kasnobaroknog klasicizma // Zbornik za umetnostno zgodovino, XLIV (2008), 89-113 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 367435 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Projekt Johanna Fuchsa za župnu crkvu u Vurberku iz 1772. godine - o autorstvu, predlošcima i crkvama četverolisnog tipa u arhitekturi kasnobaroknog klasicizma
(Johann Fuchs' Project for Church in Vurberk of 1772 – of Authorship, Templates and Quatrefoil churches in Architecture of late Baroque and Classicism)
Autori
Botica, Dubravka
Izvornik
Zbornik za umetnostno zgodovino (0351-224X) XLIV
(2008);
89-113
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
djelatnost graditeljske radionica J. Fuchsa u Štajerskoj i Hrvatskoj; projekt za crkvu u Vurberku iz 1772.; projekti Hofbauamta iz 1771.; pitanje autorstva u baroknoj arhitekturi; četverolisne crkve u kasnobaroknom klasicizmu.
(J.Fuchs' workshop in Styria and Croatia; Project for Church in Vurberk; 1772; Hofbauamt-Projects; 1771; Authorship in Baroque Architecture; Quatrefoil Crurches in Late Baroque and Classicism)
Sažetak
Projekt za crkvu u Vurberku J. Fuchsa iz 1772. koji se čuva u Zemaljskom arhivu u Grazu, dijelom je ostvaren u gradnji same crkve koja je započela godinu dana kasnije. Sam plan pokazuje velike srodnosti – u obliku broda, kapela, nacrta pročelja te naposlijetku i samog karaktera crteža - s planovima sakralne arhitekture, Kirchennormpläne bečkog Hofbauamta iz 1771., osobito s prvim projektom za centralnu crkvu. Stoga bi ga trebalo tumačiti kao varijaciju rješenja za konkretnu narudžbu gradnje crkve na osnovu bečkih projekata, vjerojatno i kao podlogu za dogovor s naručiteljem, što je bilo ustaljena praksa u tadašnjim graditeljskim radionicama, a ne kao Fuchsov vlastiti projekt za crkvu u današenjem smislu. Tome u prilog govori i činjenica da taj plan koristi i u drugim crkvama, ne samo u Štajerskoj nego i u Hrvatskom zagorju, pojednostavljeno primijenjen u manjem mjerilu i kapeli u Kostelu, te s izraženim klasicističkim detaljima u župnoj crkvi u Prišlinu. Projektima Hofbauamta nastoji se ujednačiti izgradnja sakralnih objekata u čitavoj Monarhiji, a ostvarivali su se u različitim varijacijama, tako svetište s prvog projekta nalazimo u svetištu ovalne crkve u Pregradi, koja je također djelo J. Fuchsa. Srodni primjeri četverolisnog tipa, izmjenjenog u skladu sa stilom i vremenom gradnje kasnobaroknog klasicizma, sa plitkim bočnim kapelama i ravnomjernim osvjetljenjem, te arhitektonskom plastikom sa sve izraženijim obilježjima klasicizma, brojni su i u okolici Zagreba, gdje se prva crkva gradi u Šišincu 1767., a slijede je župna crkva u Žažini, na Novoj Vesi, Zaboku itd. Primjeri su preuzimanja četverolisnog tlocrta, koji je obilježio kasnobaroknu arhitekturu regije, i njegove prilagodbe zahtjevima stila za „ nužnim, korisnim i svrhovitim“ oblikovanjem, kako stoji u dekretu cara Josipa II. Ove kasnobarokno-klasicističke crkve četverolisnog tipa, kao i djelatnost Fuchsove radionice koja je ostavila traga u Hrvatskom zagorju, pokazuju da su se srodnosti i zajednička mjesta u umjetnosti i arhitekturi baroknog razdoblja između Štajerske i Hrvatske nastavile i u razdoblju kraja 18. i početka 19. stoljeća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-1012654-2653 - Arhitektura i štafelajno slikarstvo u Hrvatskoj od 16. do 18. stoljeća (Marković, Vladimir, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Dubravka Botica
(autor)