Pregled bibliografske jedinice broj: 362939
Kraj povijesti i enigma postkomunizma
Kraj povijesti i enigma postkomunizma // Filozofska istraživanja, 13 (1993), 50 (3); 541-551 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 362939 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kraj povijesti i enigma postkomunizma
(The end of history and the enigma of post-communism)
Autori
Kukoč, Mislav
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 13
(1993), 50 (3);
541-551
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
metafizika; kraj povijesti; marksizam; liberalizam; eshatologija; utopija; postkomunizam
(metaphysics; the end of history; Marxism; liberalism; eschatology; Utopia; post-communism)
Sažetak
Filozofija povijesti je filozofijska disciplina koja u svojoj osnovi sadrži tezu da ljudska povijest ima svoj smisao početak i kraj, da postoje pokretačke snage povijesti, da povijesno gibanje tijekom vlastita linearnog, progresivnog kretanja smjera ispunjenju vlastite svrhe i cilja, čije ozbiljenje dovodi do kraja povijesti. Polazeći od rečenih pretpostavki svaka filozofija povijesti postavlja sebi zadatak da spozna bit i smisao povijesti u cjelini, no postavljajući takav zadatak, ona već podrazumijeva, kao vlastitu apriornu metafizičku i svjetonazornu pretpostavku, određeno filozofijsko razumijevanje biti povijesti. Tijekom dosadašnje povijesti bezbroj puta se aktualni historijski trenutak držao presudnim i prekretničkim, s tadašnjih, uvijek drugačijih ideologijskih obzora pretpostavljao se kraj povijesti, do kojega nikada nije dolazilo, jer je čovjeka povijest vazda iznenađivala novim iskušenjima i izazovima. Na drugoj strani, svaka filozofija povijesti, s vizijom eshatološkog kraja, pretpostavlja stvarni ili potencijalni perfekcionizam njezina tvorca i subjekta, bilo da je riječ o Bogu, u teocentričkim koncepcijama povijesti, Weltgeistu, ili o potencijalno savršenom "realiziranom" čovjeku u antropocentričnim teorijama, odnosno o perfekcionizmu sustava liberalne demokracije što smjera "homogenoj" svjetskoj zajednici. Prirodni egoizam čovjeka kao, sudeći po dosadašnjim historijskim iskustvima, trajna osobina njegove biti, uvijek iznova iznevjeruje nade "smiraja egzistencije" sretnoga kraja povijesti. Svaka filozofija koja navješćuje kraj povijesti iznevjeruje svoju bit, a nju najbolje izražava znamenita Hegelova “ Minervina sova – što - započinje svoj let tek u suton".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Filozofija
POVEZANOST RADA
Projekti:
6-01-303
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Mislav Kukoč
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Philosopher's Index
- Repertoire bibliographique de la philosophie