Pregled bibliografske jedinice broj: 362667
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti // Konferencijski zbornik "Rano učenje hrvatskoga jezika" (RUHJ-1) / V. Šimović, A. Bežen i D. Pavličević-Franić (ur.).
Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008. str. 126-140 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 362667 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti
(Student's Language Competences at the Beginning of Their Schooling - Normativism vs. Pragmaticality)
Autori
Pavličević-Franić, Dunja i Aladrović, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Konferencijski zbornik "Rano učenje hrvatskoga jezika" (RUHJ-1)
/ V. Šimović, A. Bežen i D. Pavličević-Franić - Zagreb : Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008, 126-140
ISBN
978-953-99326-6-2
Skup
Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika" (RUHJ-1)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.10.2007. - 27.10.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
lingvistička kompetencija; komunikacijska kompetencija; usvajanje i učenje hrvatskoga jezika; rani jezični razvoj
(linguistic competence; communicative competence; acquisition and learning of the Croatian language; early language development)
Sažetak
Komuniciranje na materinskome jeziku primarna je kompetencija i preduvjet razvoja ostalih ključnih kompetencija (European Commission, 2005). Osnovicu uspješne komunikacije čini, dakako, jezična kompetencija, ali su također važne sociolingvistička, diskurzivna i strateška kompetencija. U vremenu promjena u hrvatskome obrazovnom sustavu pokušava se promijeniti pristup učenju i poučavanju materinskoga jezika. Na početku školovanja jezična se kompetencija ponajprije razvija poticanjem jezičnih djelatnosti: slušanja, govorenja, čitanja i pisanja. Nastavljajući aktivnosti vezane uz vještine slušanja i govorenja (dominantne u predškoli), u prvome razredu započinje usvajanje jezičnih djelatnosti čitanja i pisanja. Riječ je o važnome procesu koji utječe na razvoj komunikacijske kompetencije, ali i na usvajanje temeljnih elemenata lingvističke kompetencije kao što je npr. pravopisna, gramatička, leksička norma. Istraživanje je provedeno na uzorku od 300 ispitanika, učenika prvih razreda, u 8 različitih osnovnih škola Republike Hrvatske (gradska, prigradska, seoska). Uključivalo je testiranje lingvističke i komunikacijske kompetencije uz pomoć dvaju upitnika kojima je cilj bio provjera usvojenosti svih jezičnih djelatnosti. Rezultati su računalno obrađeni uz pomoć SPSS prgrama za ststistiku, a t-testom je utvrđeno postojanje statistički značajne razlike između opće razine lingvističke i komunikacijske kompetencije pri usvajanju hrvatskoga jezika. U većini prvih razreda, više od 60% učenika ima ocjenu odličan iz hrvatskoga jezika, dok takvu ocjenu prema broju bodova Gaussovom raspodjelom, u prosjeku, zaslužuje svaki treći učenik, što je 10% ukupnoga broja učenika. Istraživanje osvjetljava razvoj jezičnih kompetencija na početku školovanja te predstavlja prilog istraživanjima u procesu standardizacije početnoga čitanja i pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Dunja Pavličević-Franić
(autor)