Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 359968

Kolosijeci za velike brzine


Lakušić, Stjepan
Kolosijeci za velike brzine // DANI OVLAŠTENIH INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA / HKAIG (ur.).
Zagreb: Hrvatska komora arhitekata i inženjera u graditeljstvu, 2008. str. 61-62 (pozvano predavanje, domaća recenzija, pp prezentacija, stručni)


CROSBI ID: 359968 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kolosijeci za velike brzine
(High speed tracks)

Autori
Lakušić, Stjepan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, pp prezentacija, stručni

Izvornik
DANI OVLAŠTENIH INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA / HKAIG - Zagreb : Hrvatska komora arhitekata i inženjera u graditeljstvu, 2008, 61-62

Skup
DANI OVLAŠTENIH INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA

Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 19.06.2008. - 21.06.2008

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Kolosijek; velika brzina; kolosijek na čvrstoj podlozi
(Track; high speed; slab track)

Sažetak
Pruge za velike brzine omogućavaju prijevoz željeznicom brzinama znatno većim u odnosu na brzine koje su prisutne na klasičnim prugama. Nema definirane granice koja bi dijelila pruge za velike brzine od klasičnih pruga. U pravilu, riječ je o prugama gdje se vozi brzinama 200 km/h i više, ovisno o tome da li je riječ o rekonstruiranim postojećim ili novim prugama. Mnogi moderni vlakovi koji se danas koriste, u pravilu ne voze brže od 350 km/h. Kako bi se ostvarilo sigurno prometovanje vlakovima velikih brzina, velika pažnja mora biti posvećena samoj kolosiječnoj konstrukciji. Korištenje klasičnih kolosijeka s obzirom na prometni kapacitet i brzinu današnjih vlakova doseglo je svoj maksimum. Pri brzinama većim od 275 km/h (ponekad i pri brzini od 160 km/h) kod klasičnih zastornih kolosijeka dolazi do vrtložnog uzdizanja krutih čestica zastora uzrokovanih pojavom zračnih turbulencija između podvozja vlaka i zastorne površine, pri čemu može doći do oštećenja pojedinih dijelova vlaka, poput pogonskog sustava ili sustava za kočenje, a isto tako može doći i do oštećenja glave tračnice ukoliko se takva čestica nađe između kotača i tračnice. Ovo je pomoglo da se otvori prostor za razvoj i sve veću primjenu novih rješenja u vidu kolosijeka na čvrstoj podlozi. Kod ove vrste kolosijeka, zastor kao nosivi konstruktivni element zamijenjen je drugim stabilnijim materijalom poput betona ili asfalta. U literaturi se za ovaj tip kolosiječne konstrukcije primjenjuju izrazi kao što su: pločasti kolosijek (eng. ''Slab Track''), kolosijek bez zastora (eng. ''Ballastless Track''), kruti kolosijek (njem. ''Feste Fahrbahn''), kolosijek na pločama (fr. ''Voie sur delle''). Prije nekoliko godina, na kolosijeke bez tucaničkog zastora se u Europi gledalo kao na rizično i vrlo skupo rješenje, koje se primjenjivalo samo u specifičnim okolnostima. Razlog tome djelomično je ležao u slabom iskustvu vezanom za izvođenje takvih kolosijeka, ali isto tako i u manjku optimalizacije procesa izgradnje istih, budući da se gotovo svaki projekt činio kao eksperimentalni zadatak. Međutim, od tada je razvijen cijeli opus tipova ovih konstrukcija, koji su dokazali svoju vrijednost te se sve više primjenjuju. Kolosijeci bez tucaničkog zastora jednostavni su za izvođenje, imaju veliku stabilnosti kolosijeka, što pruža mogućnost tihog kretanja vozila, visoki komfor putovanja te velike brzine prometovanja. Potreba za održavanje je značajno umanjena, što uvelike doprinosi smanjenju troškova unutar životnog ciklusa, te većoj iskoristivosti. Navedene činjenice su i doprinijele da se ovakvi kolosijeci primjenjuju na prugama za velike brzine. U radu su analizirani različiti tipovi kolosijeka koji se primjenjuju na prugama za velike brzine: s pragovima ugrađenim u betonsku podlogu, s pragovima položenim na čvrstu podlogu, s predfabriciranim AB pločama te kolosijeci s elastično obloženom tračnicom.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Građevinarstvo



POVEZANOST RADA


Projekti:
082-0000000-2185 - Buka i vibracije na tramvajskim i željezničkim kolosijecima (Lakušić, Stjepan, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Građevinski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Stjepan Lakušić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Lakušić, Stjepan
Kolosijeci za velike brzine // DANI OVLAŠTENIH INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA / HKAIG (ur.).
Zagreb: Hrvatska komora arhitekata i inženjera u graditeljstvu, 2008. str. 61-62 (pozvano predavanje, domaća recenzija, pp prezentacija, stručni)
Lakušić, S. (2008) Kolosijeci za velike brzine. U: HKAIG (ur.)DANI OVLAŠTENIH INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA.
@article{article, author = {Laku\v{s}i\'{c}, Stjepan}, year = {2008}, pages = {61-62}, keywords = {Kolosijek, velika brzina, kolosijek na \v{c}vrstoj podlozi}, title = {Kolosijeci za velike brzine}, keyword = {Kolosijek, velika brzina, kolosijek na \v{c}vrstoj podlozi}, publisher = {Hrvatska komora arhitekata i in\v{z}enjera u graditeljstvu}, publisherplace = {Opatija, Hrvatska} }
@article{article, author = {Laku\v{s}i\'{c}, Stjepan}, year = {2008}, pages = {61-62}, keywords = {Track, high speed, slab track}, title = {High speed tracks}, keyword = {Track, high speed, slab track}, publisher = {Hrvatska komora arhitekata i in\v{z}enjera u graditeljstvu}, publisherplace = {Opatija, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font