Pregled bibliografske jedinice broj: 358664
Obilježja rane komunikacije u djece s perinatalnim ozljedama mozga
Obilježja rane komunikacije u djece s perinatalnim ozljedama mozga // XVI. Dani psihologije u Zadru, sažetci radova / Vulić-Prtorić, Anita i sur. (ur.).
Zadar, 2008. str. 78-78 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 358664 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja rane komunikacije u djece s perinatalnim ozljedama mozga
(Features of early communication in children with perinatal brain lesions)
Autori
Ljubešić, Marta ; Cepanec, Maja ; Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVI. Dani psihologije u Zadru, sažetci radova
/ Vulić-Prtorić, Anita i sur. - Zadar, 2008, 78-78
Skup
XVI. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29.05.2008. - 31.05.2008
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
djeca s pre/perinatalnim ozljedama mozga; predjezična komunikacija; komunikacijske funkcije; komunikacijska sredstva
(children with pre/perinatal brain lesion; prelinguistic communication; communicative functions; communicative forms)
Sažetak
U radu se prikazuje dio rezultata longitudinalne studije kognitivnog i komunikacijskog razvoja djece s perinatalnim ozljedama mozga i kontrolne skupine djece bez čimbenika neurorazvojnih rizika. Prema istraživačkom protokolu djeca su do napunjene 3 godine pozivana na ispitivanje svakih 6 mjeseci. Cilj ovog rada je opisati obilježja komunikacije u fazi prijelaza iz predjezične u jezičnu fazu komunikacijskog razvoja te u tim obilježjima usporediti skupinu s perinatalnim ozljedama (N=16) s kontrolnom (N=5). Stoga su obilježja komunikacije analizirana neposredno prije negoli je dijete u svom aktivnom vokabularu imalo 50 ili više riječi što se smatra uobičajenim kriterijem za prijelaz iz predjezične u jezičnu fazu komunikacijskog razvoja. Za procjenu obilježja komunikacije korištena je video-analiza interakcija roditelj-dijete u igri i dva upitnika za procjenu komunikacijskog razvoja. Mentalni razvoj određen je Bayley ljestvicom mentalnog razvoja. S obzirom na velike razlike u pogledu kognitivnog razvoja u kliničkoj skupini rezultati su zasebno prikazani za djecu s mentalnim kvocijentom većim od 69 (N=11) i za onu s manjim od 69 (N=5). Analiza rezultata ukazuje na niz razlika među skupinama. Skupina s perinatalnim oštećenjem ima u prosjeku znatno duži period predjezične komunikacije, tempo interakcijskih razmjena je sporiji, a roditelji preuzimaju dominantnu ulogu u komunikaciji te često potiču dijete bez pravog osjećaja za optimalno vrijeme uključivanja u komunikacijsku razmjenu. Sva navedena komunikacijska obilježja i razlike u odnosu na kontrolnu skupinu upućuju na potrebu rane intervencije u djece s perinatalnim ozljedama mozga.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Sanja Šimleša
(autor)
Jasmina Ivšac Pavliša
(autor)
Marta Ljubešić
(autor)
Maja Cepanec
(autor)