Pregled bibliografske jedinice broj: 355922
Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva
Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva // Društvena istraživanja, 17 (2008), 6; 975-998 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 355922 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva
(Society and (or) market - sociological concptualization on marketization process of society)
Autori
Peračković, Krešimir
Izvornik
Društvena istraživanja (1330-0288) 17
(2008), 6;
975-998
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
marketizacija; komodifikacija; tržišno društvo; tržište
(marketization; comodification; market society; market)
Sažetak
Glavni cilj ovog rada je teorijski konceptualizirati proces marketizacije koji označava pretvaranje društva u tržište i društvenih odnosa u tržišne. Polazi se najprije od komparativne analize definicija pojma tržište kod nekih klasičnih autora: Smitha, Marxa, Webera, Durkheima i Parsonsa, koji ga iz svaki iz svoje perspektive definiraju kao monetarni mehanizam razmjene u ekonomskoj sferi društvenog djelovanja. U drugom poglavlju se razmatra teorija društvene preobrazbe K. Polanyia koji prvi ističe kako je princip samoregulacije tržišta postalo temeljno obilježje modernog društva u kojem se sve društvene strukture transformiraju kako bi adekvatno služile tržištu. U trećem je prikazan model tržišnog društva D. Slatera i F. Tonkiss koji tvrde da je proces marketizacije u najrazvijenijim zemljama već dovršen i da današnje društvo već postalo tržišno društvo te da su temeljni elementi njegove strukture potpuna podjela rada, komodifikacija te monetarizacija i kalkulacija. Također će se u radu ukratko prikazati, u sociološkoj literaturi zanemarena teorija marketinga kao temeljnog koncepta tržišnog poslovanja koji je ujedno i racionalni sustav istraživanja i planiranja utemeljen na znanstvenim osnovama, budući da preoblikuje ne samo privredne djelatnosti i način poslovanja već i druge dvije makro dimenzije društva: politiku i kulturu ali i svakodnevni život ljudi. Posebno je poglavlje o komodifikaciji, procesu koji konkretizira na mikro razini ciljeve marketizacije a podrazumijeva pretvaranje prirode, stvari, ljudi, odnosa, značenja i nematerijalnih resursa u robu na tržištu. Konačni rezultat procesa marketizacije i komodifikacije u tržišnom društvu se očituje u prijetećoj Rifkinovoj teza da je čitav ljudski život postao iskustvo za koje se plaća, što je tema zadnjeg poglavlju. U zaključku se ističe kako je novo društveno uređenje utemeljeno na tržišnom modelu ali i na tržišnoj ideologiji koja generira sasvim nove društvene probleme na individualnoj i društvenoj razini, koje tek treba istražiti, što se ne odvija samo u privrednom sustavu, već je preobrazilo i podčinilo sustav kulture i politike kao i svakodnevni, privatni život.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941560-1549 - Kulture konzumerizma i održivosti: globalni izazovi socio-kulturnom razvoju RH (Čolić, Snježana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Krešimir Peračković
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- SocalSciSearch
- Research Alert
- IBSS